Annons
Välj din startsida:
Siljan News logo
Annons
Hyresgästerna inom Morastrand, med bland annat Annelie Bength till höger, mötte Morastrands vd Mikael Hedh samt styrelseordförande Niklas Lindh. Foto: Christoffer Landgren.

Missnöjda hyresgäster mötte Morastrand: ”Slår ifrån sig”

Irritationen var stor när en grupp hyresgäster mötte Morastrands vd Mikael Hedh och styrelseordförande Nicklas Lindh under eftermiddagen. Frågor om hyresförhandlingarna bidrog till ett uttrycksfullt meningsutbyte mellan de två parterna.

— Vi är alla människor och har en stram ekonomi. Att allting höjs känns riktigt jobbigt – speciellt när vi gått runt med våra protestlistor och fått höra så många öden, säger Annelie Bength, en av de i gruppen som startade namninsamlingen.

Annons

Hyresgästerna som var på plats för att prata med Mikael Hedh var märkbart besvikna på utfallet av de senaste hyresförhandlingarna. För andra året i rad har förhandlingarna mellan Morastrand och Hyresgästföreningen gjort uppehåll.

Därefter har ärendet skickats till Hyresmarknadskommittén (HMK).

Nu råder ovisshet, i synnerhet hos de ekonomiskt svaga hyresgästerna; såsom pensionärer. Detta har bland annat upprört Annelie Bength – en av de som startade den namninsamling på nästan 1000 namn, som bland annat nämner ett önskan om vd Mikael Hedhs avgång.

— Våra pengar räcker inte till och vi vet inte hur hyreshöjningen kommer sluta, med tanke på att förhandlingarna pausats för andra året i rad. Det kommer bli väldigt kännbart för de som redan sitter i en redan ekonomiskt utsatt situation, säger hon.

Området Rödmyren omfattas av en kostsam renovering på runt 100 miljoner och är ett projekt som startade för några år sedan. Men hyresgästerna som bor på området har märkt av en obekväm hyreshöjning.

— För oss på Rödmyren blir det tilläggskostnad för fönster och dörrar, plus att den generella hyran blir retroaktiv.

Annons
Morastrands vd Mikael Hedh försökte bemöta kritiken från hyresgästerna. Foto: Christoffer Landgren.

Mikael Hedh bemöter kritiken genom att förklara vilket förhållningssätt Morastrand har. Även han ser det som dåligt att hyran för 2025 ännu inte är färdigt, men att hans bolag vill göra det bästa av läget.

— Vi vill ta ansvar för det här då vi har en förvaltning och ett underhåll som behöver göras. Kostnadsökningen har varit enorm de senaste åren. Att vi inte kunnat komma överens är olyckligt, men vi har stått för långt ifrån varandra.

Vad hyreshöjningen leder till eller vad hyresgästerna får för pengarna, kan varken han eller någon annan svara på i nuläget.

— Det vet ju ingen av oss, konstaterar Mikael Hedh.

Styrelseordförande Nicklas Lindh är även han bekymrad. Dock instämmer han i det Morastrands vd sagt.

— Vi i styrelsen har ju det yttersta ansvaret för detta och vi som är tillsatta ska vara det styrande organet. Vd Mikael har hand om den dagliga driften, men tittar vi ändå kring hyresförhandlingar så är vi också bidragande till. Vi ser också över det underhåll som behöver göras.

Annons

Mötet under tisdagen uppskattades visserligen av hyresgästerna. Däremot fanns det fortfarande en stor förväntan på att något ska hända, som gör situationen bättre för de som hyr bostad inom Morastrand.

Och det snart.

— Jag känner ändå att de slår ifrån sig det här och vill inte lyssna. Men som sagt: Vi har mycket underlag, svart på vitt, som inte är bra inom Morastrand. Jag hoppas att vi får sätta oss ned för att prata om detta, säger Annelie Bength.

Efter mötet kan hon känna att bolagets representanter gick alldeles för mycket i försvar.

— Vi är alla människor och har en stram ekonomi. Att allting höjs känns riktigt jobbigt – speciellt när vi gått runt med våra protestlistor och fått höra så många öden.

Till syvende och sist tror Annelie på bättring, när nu Morastrand fått höra vad hyresgästerna tycker.

— Jag är optimist och vill verkligen tro på att det här gör skillnad. Men jag är också skeptisk. Förhoppningen är att de sätter sig ned med oss – för det som vi nu tagit upp är bara en bråkdel av det vi är missnöjda med.