Siljan News logo
Annons
Här är de som arbetar på Wasastugan just nu, fr.v. Thea Stenis, Lillevie Rytting, Lancelot Wallin och Rolando Baculi. Foto: Christoffer Landgren.

Intensiv period för Wasastugan: ”I juli har det varit extremt mycket folk”

Sedan den 16:e juni har Lillevie Rytting och hennes team haft tillfällig servering på Wasastugan och kommer vara där fram till den 20:e augusti. Så här lång har de haft en del lunchgäster. Innan allt är över för denna gång väntar fler – inte minst under Vasaloppets sommarvecka.

— Med så mycket folk går det aldrig att ha bordsservering. Man hade behövt minst 20 i personalen då, säger hon.

När chansen dök upp ville Lillevie Rytting ta den. Hon kände att det behövdes verksamhet på Wasastugan, snarare än att den bara stod där.

Idag kommer många kunder varje dag och avsmakar hennes trerättersmenyer.

— Detta har varit en sommargrej, eftersom restaurangen stått tom. Jag tyckte det var synd. Övrig tid har jag restaurang i Stockholm, men då det är min lågsäsong där kunde jag ta hand om denna under en lite längre period, säger Wasastugans tillfälliga ägare.

Annons
Så här kan menyn se ut på Wasastugan denna sommar. Foto: Christoffer Landgren.

Erfarenhet har hon, dels från jobbet på Lillys Bistro – som lockat kunder i Solna i två års tid. Dels är det många som känner igen henne från hennes tidigare arbete i Mora.

— Jag har jobbat här på Wasastugan med servering för länge sedan. Dessutom har jag varit restaurangchef på The Bishops Arms – både hotell och restaurang. Så jag känner folk härifrån, bland annat de som äger den här fastigheten.

Det var därför Lillevie fick hyra in sig. Tillströmningen av folk har varierat.

— Första dagen i juni var det ganska lugnt. Men i juli har det varit extremt mycket folk.

Ett välkänt problem för henne har varit att hitta personal, både till köket och till servering.

— Jag har inte haft personal så det räcker. Vi har haft minimalt med kockar. Vi har inte klarat trycket på grund av personalbristen. När man frågar så har många redan ett jobb och de säger inte gärna upp sig för att arbeta två månader här. Därför har det varit mycket pusslande.

Samma bekymmer finns inte söderut, utan är mer lokaliserat till dessa trakter, upplever hon.

— I Stockholm är det inte personalbrist på samma sätt. Här hör man däremot att det är samma problem på fler restauranger. Detta är en mindre ort och alla vill inte jobba inom denna bransch. Varje restaurang behöver mellan två och fyra kockar per enhet. En ort på 20 000 invånare har inte så många.

Så här långt har det trots allt fungerat och det har funnits en variation bland besökarna.

— Det har varit väldigt mycket lokalbor här och många turister. Men folk har varit nöjda och vi har fått upp en rätt så schysst meny.

Snarare än att erbjuda buffé – som Wasastugan gjort förr – har Lillevie Rytter velat ha á la carte. Bakom beslutet finns flera orsaker.

— Jag tycker att bufféer är rätt ohygieniska. Sedan blir den en massa svinn på tallriken. Fräschast är att servera direkt på tallriken.

Själva menyn är egenkomponerad. Så lite som möjligt har Lillevie velat använda sig av det som fanns här tidigare.

— Detta är min egen meny. Lite har vi ändå haft kvar, som sålt bra tidigare, såsom Surfer’s Burger. Annars är allt ändrat.

Hon förstår om några velat att hennes mat skulle finnas kvar längre. Fast att det blev ett tillfälligt tillstånd var hennes eget beslut, för att hon ska hinna med båda verksamheterna.

— Lite tråkigt är det att perioden varit så kort. Men när man söker ett tillfälligt tillstånd som jag gjort, är det högst två månader som gäller.

Annons

Innan allt är sagt och gjort så väntar en intensiv vecka med gäster hörande till Cykelvasan med mera. Exakt hur många som besöker dem är omöjligt att säga. Däremot kommer Lillevie ta ett steg tillbaka till det som hon egentligen velat undvika.

Då finns nämligen buffé åter på Wasastugan.

— Med så mycket folk går det aldrig att ha bordsservering. Man hade behövt minst 20 i personalen då, men för att hålla hygienen på buffén kommer personalen ha koll hela tiden.

Precis som med en buffé strävar Lillevie efter att hitta balansen även vad gäller á la carte. Kunden ska alltid kunna hitta något som passar.

— Viktigt är att det finns något för allihopa; att det finns fisk, fågel, kött eller vegetariska alternativ. Menyn har inte varit så stor även om vi velat ha något som passar alla besökare, säger restaurangägaren.