
Falu Rödfärg flyttar in hos Nils Olsson Dalahästar
Två världsberömda Sverigesymboler går ihop i ett samarbete med svensk kulturhistoria i fokus. Besökarna vid Nils Olsson Dalahästar i Nusnäs får nu även ta del av Falu Rödfärgs historia och sortiment när den legendariska färgtillverkaren öppnar upplevelsebutik vid dalahästtillverkningen.
Nils Olsson Dalahästar har under ett normalår cirka 300 000 nationella och internationella besökare, som kommer för att ta del av den världsberömda dalahästens ursprung och tillverkning, och är därmed en viktig destination i Dalarna. Dalahästen är en symbol för Sverige på samma sätt som Falu Rödfärg, och när Falu Rödfärg nu öppnar upp en upplevelsebutik vid Dalahästfabriken ges besökare möjligheten att kunna ta del av båda dessa kulturarv på ett och samma ställe.
— Båda varumärkena präglar bilden av Sverige, och samarbetet syftar till att ge näring och stärka ett levande kulturarv, säger Martin Haglind, försäljningschef på Falu Rödfärg.

På Nils Olsson gläds man åt samarbetet och menar att det kommer att bidra till en ännu bättre besökarupplevelse.
— För oss är det väldigt roligt att få inleda ett samarbete med Falu Rödfärg. Dalahästen är idag en Sverigesymbol och Falu Rödfärg har en ikonisk status för den totala bilden av Sverige. Därför är vi övertygade om att Falu Rödfärgs närvaro i Nusnäs kommer fylla en stor roll i upplevelsen för våra besökare, säger Jonas Estéen, ägare till Nils Olsson Dalahästar AB.
Som ett av landets mest kända varumärken har Falu Rödfärg en lång och gedigen historia att berätta, och upplevelsebutiken beskrivs som en utställning och butik på en och samma yta. Förutom att titta på Falu Rödfärgspräglad fotokonst och möjligheten att ta del av hela sortimentet av färg och designprodukter, erbjuds även besökare en inblick i Falu Rödfärgs historia och tillverkningen av Sveriges nationalfärg.
— Vi är väldigt glada att vi kan erbjuda nationella och internationella besökare en kortare resa i vår historia, samt erbjuda besökarna vårt fullständiga sortiment i hjärtat av Dalarna, säger Martin Haglind.