Siljan News logo
Annons
Här lyfter elflygplanet från Mora-Siljan flygplats. Foto. Helene Lindh

Elflygsturné gästade Mora-Siljan flygplats

Nu pågår en el-flygsturné i mellersta Sverige och under måndagen kom elflyget på besök till Mora-Siljan flygplats.

Det var ett fyrtiotal intresserade som välkomnades till Mora-Siljan flygplats för att ta del av  ett seminarium samt uppvisning av det tvåsitsiga elflygplanet som stod uppställt ute på flygplattan.

Mari Torstensson som är projektledare för Grön Flygplats inledde seminariet med att presentera en bakgrund till projektet som startade 2019 och ge en lägesrapport om projektet i dag.

Annons
Projektledare för Grön el, Mari Torstensson. Foto. Helene Lindh

— Elflyget är en del av de omställningar som vi behöver göra. Ett vätgasflyg är under utveckling tillsammans med batteriflyget, berättar Mari

— Det här är första generationen elflyg som visas upp i dag och det betyder mycket för klimatarbetet, inte bara för flygplatser utan för hela samhällets infrastruktur med snabba resor som inte ger några utsläpp.

Det är de regionala flygplatserna i Sverige som tillsammans driver projektet Grön flygplats med stöd från EU. Projektet handlar om hållbart resande via flyg. De har som mål att allt flyg i Sverige ska vara fossilfritt år 2045.

Peter Larsson VD för Svenska Regionala Flygplatser berättar att ett samarbete med Grön flygplats ger möjligheterna till att strukturera upp arbetet mellan flygplatser för att nå de uppsatta målen  som det jobbas aktivt med.

Peter Larsson, VD för Svenska Regionala flygplatser ser alla möjligheter på Mora -Siljan Flygplats. Foto. Helene Lindh

— Nu jobbar vi för en högre lägstanivå under det tredje året i projektet, säger Peter.

David Hild, VD för Fly Green Found som arbetar för en ökad användning av hållbart flygbränsle genom det fossilfria flyget.

David Hild VD Fly Green Fund. Foto. Helene Lindh

—  Ett hållbart flyg är närmare än vad många tror, Säger David Hild under sitt föredrag om arbetet med att öka användningen av hållbart flygbränsle.

Prisutvecklingen går åt rätt håll påpekar David Hild och tillägger att det är många aktörer som ställer om nu och inte bara flyget.

Piloten Tom Zidec visar upp sitt elflygplan och svarar på frågor. Foto. Helene Lindh

Kanadensaren Tom Ziedek berättade om sina erfarenheter som pilot av ett tvåsitsigt elflygplan. Planet har Tom designat själv och byggt i samarbete med flygplansbyggare i Tjeckien.

Fördelarna med att flyga eldrivet är enligt Tom de stora prisskillnaderna på drivmedel samt enkelheten att ta sig mellan olika destinationer på väldigt kort tid.

Tom som tidigare var landslagsvallare bor i Lillhärdal tillsammans med OS-guldmedaljören i skidskytte Anna-Karon Olofsson, A-K, och parets barn.

Självklart erbjöds en flygtur för de som vågade och först upp i det blå var Mora-Siljans egen VD och flygplatschef Anders Mjöberg.

Anders Mjöberg något sammanbiten strax innan avfärd. Foto. Helene Lindh
Stilstudie på elflygplanet som ägs av Tom Zidek. Foto. Helene Lindh
Anders Mjöberg i samtal med Birgitta och Lennart Sohlberg samt marknadschef Stefan Carlsson. Foto. Helene Lindh

Mora-Siljan flygplats har alla möjligheter att ta emot elflygplan i framtiden. Antal passagerare på ett standardplan uppgår till 19 stycken.

— Redan 2019 var faktiskt Mora flygplats de första i Sverige att installera tre stycken laddstolpar, säger Anders Mjöberg.

Annons
Anna Hed pekar ut vägen, uppåt och framåt, tillsammans med Malin Höglund och Birgitta Sacredéus.      Foto. Helene Lindh