
Ett första litet steg mot en järnväg till Sälen har tagits
En järnväg till Sälen är något som Hans Unander, näringslivet i Malungs-Sälens kommun och många tågresenärer drömmer om. I sommar har den långa resan mot en ny järnväg påbörjats. Det lär bli en ovanligt lång och krokig resa.
— Det finns tydliga signaler från näringslivet och Sälenområdet att det finns ett behov av en järnväg. Utifrån den diskussion som förs om hållbarhet, klimat och miljö, så borde det vara självklart att Nordens största skidområde ska kunna nås via järnväg, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Unander, (S).
Han menar att klimatet och den goda utvecklingen i Sälenområdet under sommaren skulle kunna göra det omöjliga möjligt, att bygga en järnväg till Sälen. Då skulle dessutom sågverket i Fiskarheden slippa omlastningen av sågade trävaror i Malungsfors.

Det är snart 50 år sedan SJ tog bort järnvägsrälsen på sträckan Malungsfors – Särna. Trots protester från Lima och Transtrands jordägande sockenmän till järnvägsstyrelsen, stod beslutet fast, den skulle rivas. Då som nu, var det skogs- och sågverksindustrins behov av transporter på järnvägen som åberopades. SJ:s dåvarande generaldirektör Lars Peterson hade dock inga tankar på att ändra sig. Rälsen revs mellan 1973 och 1974, mitt i oljekrisen, nu går utvecklingen i stället från fossilfria bränslen.

Malung-Sälens kommun och Fiskarheden vill utveckla Västerdalsbanan. Besöksnäringen i Sälen vill ha bättre kommunikationer. Den nyligen invigda containerterminalen är ett ytterligare steg bort från godstransporter på landsväg.
Direkt efter invigningen av containerterminalen i Malungsfors för två veckor sedan gjorde Siljan News en avstickare till Västerdalsbanans slut. Det var tillsammans med Hans Unander och Fiskarhedens vd, Magnus Larsson. Han är inne på samma spår som Hans Unander om en järnväg till Sälen.
— Vi har lyckats med den här terminalen att visa att det gick med Västerdalsbanan. Fjällanläggningarna har lyckats få en flygplats i Sälen. Om vi har en samsyn att vi vill ha en järnväg, då blir det det. Även om det tar lite tid.

Som vi tidigare skrivit så för kommunen en dialog med Lima och Transtrands besparingsskog om att det finns behov av en järnväg.
— Min uppfattning är att de är positiva till en framtida järnväg till Sälen, säger Hans Unander.
Resan mot det nya målet att få till stånd en järnväg till Sälen har påbörjats. Under den gångna sommaren har det röjts sly från Tandö till Limarået, en sträcka på drygt en mil.
— Det är för att bevara banvallen i det skick som den är i dag mellan Tandö och Fors, säger Hans Unander.
Kommunen har även förstärkt några broar över bäckar så det går att åka med bil. De undersöker även möjligheterna till en bergtäkt för att krossa berg till järnvägsbygget.
— Det tickar sakta men säkert framåt. Det går inte med nåt rasade tempo men vi gnager oss framåt.

När tror du att en järnväg till Sälen kan vara klar?
— I min bästa värld så hoppas jag att det kommer att ske inom tio år. Men om jag ska vara realistisk så tror jag att det kommer att ta mellan 10 och 15 år. Då är det klart, då kan du åka tåg.
— Det här är ett långsiktigt arbete men jag tror det är enormt viktigt för Malung-Sälens kommuns framtid.
Många skulle bli glada över att återfå persontrafiken på Västerdalsbanan till Malung. Det var den 10 december 2011 som persontrafiken lades ned på banan. När den sista rälsbussen hade lämnat järnvägsstationen stod det tillfälligt avbrott på den digitala tavlan med tågtider på Malungs järnvägsstation. Det tillfälliga avbrottet har snart varat i tio år.

Hans Unander lyfte frågan med länets ledande socialdemokrater för några veckor sedan om att få tillbaka persontrafiken till Malung. De förstår behovet av en järnväg men det går trögt.
— Det är tufft att få fram en snabb lösning med persontrafik till Malung.
Han har även varit i kontakt med Trafikverket och Region Dalarna och fört fram att det är viktigt att återfå persontrafiken på Västerdalsbanan.
— De ropar inte jippi till det. De tycker väl att det kostar pengar.
En järnväg till Sälen är ännu inte fört på tal.
— Min uppfattning är att det är i ett för tidigt skede att prata med Trafikverket.
I början av nästa mandatperiod är det meningen att den nya översiktsplanen vara klar. Där ska man kunna se var den nya järnvägen ska dras.