
Andreas Levin – Segertippad på hemmaplan
Under lördagen tävlar hemmasonen Andreas Levin i Rally SM i Lima. Han tippas av många till seger i klassen Nationella 2WD.
— Det är jätteroligt att få köra på hemmaplan. Det är inte så ofta det händer, säger Levin.
Andreas Levin tävlar runt om i landet men är givetvis extra glad över att få köra framför hemmapubliken i en SM-tävling. Han är ödmjuk inför utmaningen men känner till att han av många är tippad som segrare i sin klass.
— Ja, det är många som säger det. Men så enkelt är det inte, skrattar Levin.
Vägarna runt Lima har utvecklats inför tävlingen som kräver extra längd på sträckorna. Tävlingen kommer att innehålla sex specialsträckor. Banan blir kompakt med fyra sträckor väster om byn och två stycken österut. Totalt blir det 13,2 mil specialsträcka och 11,8 mil transport med sträckor som kommer att gå över både välkända och nya vägar. Sista sträckan är Power Stage, där de snabbaste förarna tävlar om extra SM-poäng.
Man använder nu nya vägar nu som Lima Motorsällskap inte kört på tidigare. Nu kommer man att röra sig ända ner mot Värmlandsgränsen och Rörbäcksnäs vilket gör att det trots hemmaplan blir en del nyheter även för Levin.
— Det blir lite nytt för mig också. Det är en extra kick att köra på hemmaplan. Det är jättefina vägar här. Vägarna runt Lima är snabba och flytande, det gillar jag, säger Levin.

Andreas Levin har suttit bakom rallyratten sedan tonåren. Som 16-åring startade han med utbildningsrally, då man kör med övningskörningsskylt. När körkortet väl var i hamn tog rallykarriären fart å allvar.
Bredvid Andreas sitter sedan åtta år tillbaka lillasyster Therese Levin som kartläsare.
— Samspelet i bilen är viktigt. Therese är jätteduktigt och det funkar väldigt bra. Inga syskongräl i bilen, skrattar Levin.
Tillsammans sitter syskonparet en rejält ombyggd Nissan som Levin själv arbetat på under de senaste åtta åren. Fokus under den senaste tidens justeringar har varit inställning på fjädringen. Allt för att få de perfekta greppet mot marken som gör att det går att köra riktigt fort.
Till vardags arbetar Levin som mekaniker för ett av världens bästa rallycross-team, Kristoffersson Motorsport i Arvika.
— Det är rally som gäller även där. Jag veckopendlar till Arvika, berättar Levin.