Siljan News logo
Annons

Systrarna som sadlade om till service

Det började med en tjock vägg, som två sjuksystrar dundrade in. Väggen hette utmattning och systrarna heter Karolina Matsson och Lotta Edenius Alm ifrån Siljansnäs utanför Leksand. Nu fyra år senare ser de tillbaka på vad som gjorde att de slutade sina jobb inom vården och vågade starta ett eget servicebolag. De berättar om hur de under sjukskrivningarna fann stöd hos varandra och beskriver hur de flydde stressen och ångesten genom att lägga tid på sin gemensamma passion, hundarna. De långa promenader med Izze och Sune ledde också till att de bestämde sig för vad de skulle göra med framtiden

— Hundar är så enkla och kräver inte en massa av dig, samtidigt är det mäktigt att kunna känna att de har förtroende för dig och lyssnar, säger Lotta.

— Det är tydligt att på det sättet vi slet var inte rätt, nu vill vi inte längre vara styrda utan styra vår egen tid. Efter sjukskrivningarna så skulle vi rehabiliteras in i samma jobb igen och vi försökte och misslyckades och då sa Lotta ”man är en idiot om man gör om samma sak och förväntar oss ett annat resultat”, berättar Karolina med ett snett leende.

Dagarna fylldes av långa promenader och så kläcktes idén om att starta ett eget företag. Redan då handlade det om att underlätta och hjälpa folk genom att ta med deras hundar på promenader. 

— Det var min man Lars som kom på idén att det nog skulle vara effektivt att åka hem till folk och promenera med deras hundar när de inte har tid, berättar Karolina.

Så efter många långa samtal och promenader bildade systrarna Cross hundservice 2018.

Annons

Lotta Edenius Alm och Karolina Matsson på jobbet. Foton: Linda Axelsson.

— Efter att ha arbetat som sjuksköterskor och under stress i många år, så kände vi oss helt ärligt väldigt trötta på människor, berättar Karolina och Lotta nickar instämmande.

Men att gå ut med andras hundar visade sig inte vara en lysande affärsidé, i alla fall inte till en början. De fick kunder, men var tvungna att jobba extra inom vård och skola för att klara ekonomin. Det blev att dra på sig gympadojorna och återigen ge sig ut i naturen för att samla energi och hitta en ny ingång i företagandet.

— Jag jobbade extra på en förskola och fick frågan om jag visste någon som kunde städa hemma hos en kollegas gamla mamma. Vet jag någon som städar frågade jag mig själv. Men, kan inte jag göra det då, sa jag, berättar Lotta och skrattar och minns hur fort det spann vidare.

En tant hade en granne som också behövde hjälp och så en väninna till henne och vips hade hon sex fasta kunder ute i Siljansnäs-stugorna och det visade sig finnas ett jättebehov. Efter ytterligare en tid och många mil promenerades runt Almoskogarna kom systrarna fram till att utveckla företaget med annan typ av service. Energidepåerna var påfyllda och de var redo att hjälpa människor igen. 

— Vi är ju sjuksköterskor med lång erfarenhet av att hjälpa och se människor i olika situationer och tanken på att kunna hjälpa människor på detta vis känns oerhört roligt och stimulerande, berättar Karolina. 

Således döpte de om företaget till Cross Service AB redan senare på hösten 2018. Man klev in i en bransch av hemstädning, omsorg, fönsterputsning, stor- och flyttstädning. 

Var ni nervösa över steget?

— Klart att förändring kan vara läskigt, men vi har bra stöd hemifrån. Vi är nya på det här och har fått jättebra hjälp av att gå kurser hos Almi. 

Coronapandemin har inneburit mer jobb.

— I dessa tider vill många veta vem som kommer hem och hjälper deras äldre släktingar och att kunskapen om hygienbiten värderas högre än någonsin.

Här ser man med hygienögonen, systrarna beskriver hur de ser bakterier som inte syns och har blick och kunskap om hur en gammal människa rör sig i sitt hem och vilka ytor som är utsatta. Båda har arbetat med omsorg i många år och även palliativ vård.

— Många nya kunder börjar med ursäkter för städningen som de borde klara själva. Sedan finns 90-talisterna de har inga problem att ta hjälp av oss medan 40-talisterna har ett stort steg att ta, berättar systrarna. 

Den vanligaste tjänsten företaget utför är återkommande vardagsstädning varannan vecka. Hälften av uppdragen är är återkommande städning och andra hälften är flyttstäd och fönsterputsning. Omsorgsbiten ligger två femtedelar av uppdragen och resten är städning.

— Jag kan bli lite full i skratt ibland av att vi är självlärda, vi leker inte längre.

Hur menar ni?

— Äh, när vi var barn så lekte vi företag, men det här är på riktigt!

Annons

Hur känns det att kunna hjälpa andra?

— Känns fantastiskt och roligt att nu få göra sådant som jag inte hann som sköterska, förut kunde man kom hem till en äldre person för att lägga om ett sår och se allt annat som de skulle ha behövt ha hjälp med. Nu kan jag både arbeta socialt och framför allt städa där det behövs. När jag är ute hos kund står jag ofta och städar i dennes kök och prata med kunden. Jag upplever att många äldre planerar att vara hemma när vi kommer så de får den sociala biten, medan de yngre kunderna tvärtom inte vill vara hemma, berättar Karolina.

Hur ser ni på framtiden?

— Vi tror att omsättningen kommer fortsätta öka i den här takten och att de fasta kunderna som vi har i Siljansnäs, Leksand, Insjön och Tällberg inom tid kommer sprida sig till grannkommunerna. I nuläget har vi bara enstaka flyttstädningar i Mora och Rättvik också.

Finns det något som är svårt?

— Att hitta balansen mellan administration och arbetet ute på fältet och så är det en utmaning att hitta rätt person till rätt kund. Just nu har vi som bolagsägare ett mål att kunna dela upp vår arbetstid på 60 % ute hos kund och 40% med administration. Vi frigjorde mycket tid när vi tog hjälp av en redovisningsbyrå, istället för att jag som helt ny skulle spendera timmar med bokföring så betalar vi nu med glädje för att en rutinerad firma gör på typ en kvart, skrattar Lotta. 

Sedan starten har företaget vuxit snabbt och under sommaren tog det rejäl fart. Nu räknar de med att omsätta 1,5 miljoner kronor i år och att deras månadsomsättning ska fortsätta att öka likt den gjort hela året.

— Ibland ute på uppdrag så svettas vi så det rinner och ibland vill bara sätta oss ner och gråta för att det är fullt upp, men för det mesta skrattar vi på jobbet och det roligaste är ju att få jobba tillsammans med sin bästa vän! Säger Karolina och Lotta håller med.

Varför tror ni att ni har lyckats så bra?

— Gott bemötande! Kvalitet, trygghet, integritet och god hygien är våra ledord. Vi har många nöjda kunder som gärna sprider vårt namn vidare, konstaterar båda och tillägger att en förutsättning för att få alla privatkunder är rutavdraget, om det skulle tas bort skulle det gå radikalt mycket sämre för företaget.

— Det känns lite overkligt och vi känner oss ju fortfarande som nya och vi lär oss hela tiden. I augusti förra året arbetade vi våra sista pass som sjuksköterskor inom vården. Nu i mars köpte vi två tjänstebilar och i höst har vi fastanställt tre personer och letar nu större efter lokal. Visst får vi gliringar om att det är slöseri med sjuksköterskor typ ”ni behövs i vården och här går ni och städar” berättar Karolina och avslutar

— Jag är inte mindre sjuksköterska för att jag är hemma och städar hos folk. Allt handlar om en omsorgstanke.

Annons
Annons
Annons
Annons