Annons
Välj din startsida:
Siljan News logo
Annons
The Beer Factory lanserar Åkerö Dry Gin. Foto: Ulf Bond/Siljan News.

”Stor glädje – äntligen kan vi lansera”

I maj 2020 berättade Ture Eriksson att The Beer Factory börjat experimentera med en ny produkt i mikrobryggeriets sortiment. Några månader tidigare hade man nämligen börjat ta fram gin. Ginproduktionen har sedan dess fortsatt och under somrarna har besökarna i den populära ”Beergarden” fått chansen att prova några av de olika recept och kryddblandningar Ture och hans kollegor tagit fram.

Det har dock stannat där vid bardisken på Åkerö. Fram till nu. Närmare 25 olika batcher har avverkats innan man nu uppnått önskvärt resultat och står redo att lansera sina allra första gin. Den femte december släpps nämligen Åkerö Dry Gin på Systembolaget.

— Vi hade en djup diskussion kring namnet där vi initialt var inne på att använda oss av ”Leksand” i namnet. Vi landade dock att Åkerö vilket också är området vi verkar på kändes bättre. Åkerö Dry Gin ligger väldigt bra i munnen och vi vill skapa något unikt och eget, berättar Ture Eriksson.

Annons

Det är inte bara den flytande huvudprodukten som stått i fokus utan detaljer som flaska, kork och etikett är minst lika viktiga. Inspirationen till den grafiska designen har hämtats hos Åkerös åkrar, inte minst de som finns i närheten till Siljan där Ture och Nina Tallberg ofta promenerar, Nina som är den hos bryggeriet som serverat flest smakprover av ginen till alla kunder de senaste åren.

— Den har varit väldigt uppskattad och vi har fått många frågor om när vi ska släppa den på Systembolaget. Efter många års arbete med olika smaksättningar har vi hittat rätt, säger Nina.

Innan det skulle vara aktuellt att släppa sin gin skulle alla vid bryggeriet vara överens om att den är bra nog, det slog Ture fast redan för två och ett halvt år sedan. När det nu är dags har man landat i en smakkombination av enbär, rosmarin och apelsin.

— Av alla olika recept har vi känt att något av de sista recepten, där började det stämma. Vi har landat i en alkoholprocent på 48% vilket vi tycker lyfter fram de smakar vi vill få fram.

Foto: Ulf Bond.

Att lanseringen tagit så lång tid som den gjort beror som ni kanske förstår på en stor portion noggrannhet. Under åren har man dock tvivlat på om man någonsin skulle bli nöjda och nå önskvärt resultat.

Har det varit svårare att ta fram gin än att brygga öl?

— Precis som med öl handlar det om hitta bra råvaror. Men om det är lättare eller svårare.. Jag skulle säga att det är svårt på olika sätt. Att balansera kryddorna är det allra svåraste men samtidigt också väldigt roligt eftersom det är en helt ny produkt för oss. Vid det här laget kan vi det här med att brygga öl, då känns det roligt med någonting nytt.

Annons

Åkerö Dry Gin kommer finnas i det ordinarie sortimentet hos Systembolaget i Leksand, Rättvik och Djurås men även i beställningssortimentet vilket betyder att det går att beställa produkten oavsett var i landet man bor.

— Det har varit en del tidspress på slutet där vi jobbat hårt för att hinna lansera nu innan jul, annars hade vi fått vänta ytterligare några månader framåt våren.

Parallellt fortsätter själv ölbryggandet och lagom till jul produceras även julmust i bryggeriet vid Åkerö brofäste. Idéer på nya produkter slutar dock aldrig bubbla upp men än så länge har dessa stannat vid just idéer.

— Just nu lägger vi fullt fokus på våra ölsorter och Åkerö Dry Gin. Vi måste få tiden att räcka till också, skrattar Ture.

Flera års arbete där ni själva medger att det funnits en del tvivel är nu i mål. Med vilka känslor är ni nu framme vid målet?

— Klart att det är med stor glädje! Vi har ju pratat om det här i flera somrar nu, så äntligen kan vi lansera!