
”Roligt att få göra skillnad med sina egna idéer”
Första upplagan av Sommarskaparna, tävlingen för barn i Leksand som ska främja kreativitet och entreprenörskap, har gått i mål. I en veckas tid ställdes deltagarna inför en rad utmaningar som komponerats av lokala företagare som själva vill utveckla sina verksamheter med hjälp av den yngre generationens fantasi och påhittighet. Veckan genomfördes dessutom helt digitalt där deltagarna kunde befinna sig var som helst men ändå delta.
Ansvariga för Sommarskaparna var Brita Klingberg, Minna Smångs och Marcus Larsson som alla är väldigt nöjda över hur detta premiärår varit.
— Redan när vi fick in första uppdragen kändes det bättre än vad vi förväntat oss. Vi var förberedda på att få många frågor kring hur allt skulle fungera men nej, inga sådana frågor utan helt plötsligt började bidragen och idéerna trilla in. Barnen har förstått uppdragen klockrent och var otroligt kreativa både i sina lösningar och tillvägagångssätt. Det har varit helt fantastiskt att följa, säger Klingberg, Larsson och Smångs.
Ett 20-tal barn har skickat in 60-talet förslag och idéer för att lösa företagens utmaningar. På onsdagseftermiddagen var det dags för prisutdelning där Veckans Snille skulle koras, ett pris som gick till Clara Knutas.
13-åriga Clara var en av alla idérika deltagare som bland annat tagit fram en ny jumboglass till Café Allé som lanseras nu under augusti. Glassen som heter Happy Classics kombinerar alla de klassiska smakerna tillsammans med påhittiga toppings samtidigt som varje köpare är med i en utlottning av en ny kostnadsfri glass.
— Det är en glass med sex minikulor, popcorn, strössel, massa annan topping, grädde och liknande. Jag ville göra en glass med alla klassiker men ändå med en twist. Smakerna är vanilj, choklad, blåbär, mango, hallon och jordgubbe, berättar Clara.
Och nu kommer du få se din egen glass på Café Allés meny, det måste kännas häftigt?
— Ja, det känns jätteroligt att se ens arbete leda någonstans. Jag brukar vara där själv ganska ofta så det kommer kännas speciellt att köpa sin egen glass!
Clara berättar att det var hennes mamma som tipsade om Sommarskaparna när familjen befann sig på båtfärja ute vid västkusten.
— Det lät som en väldigt rolig grej samtidigt som det fanns fina priser man kunde vinna, då anmälde jag mig helt enkelt.
Trodde du att du skulle kunna vinna hela tävlingen som du nu alltså gjort?
— Jag trodde kanske inte att jag skulle vinna allting men jag kände att jag hade många bra idéer som kunde vinna snilleblixtar, säger Clara som vann två av fem deltävlingar.

Årets vinnare tycker också att fler barn borde ta chansen om möjligheten till Sommarskaparna dyker upp igen.
— Jag tror att Sommarskaparna är ett väldigt bra sätt att lära fler barn om bland annat entreprenörskap. Jag tyckte det var väldigt roligt att man även som barn fick känna att man kan få vara med och förändra i Leksand. Att få göra skillnad med sin egna idéer.
Klingberg, Smångs och Larsson är imponerade över deltagarnas driv, idérikedom samt kompetensen de besitter över de digitala verktyg som använts.
— Vi märkte snabbt när bidragen trillade in att barnen är ju bra mycket bättre än oss på det här! De äldsta deltagarna är ju nästan som influencers i hur de klippt sina filmer och pitchade sina idéer!
Förhoppningen inför detta premiärår var att engagera runt 15 barn, en siffra man alltså passerade med råge. Feedbacken från barnens föräldrar som funnits med som stöttepelare är att veckan bidrag till en stor entusiasm och glädje.
Nu väntar utvärderingar och uppföljningar med de företag som deltagit i tävlingen. Redan nu har trion dock fått positiv feedback från flera av företagen som tilldelats mängder av idéer från barnen.
— Förutsättningen för företagen att vara med var att man verkligen ville göra någonting konkret av utmaningarna och de bidrag/lösningar som kom in från barnen. Nu har barnen gjort sitt jobb och gett dem en hel drös med härliga idéer, nu är det upp till företagen att se hur man kan förverkliga dem. Så ingen press till företagen men det ska bli kul att se resultaten, skrattar Marcus Larsson.
— Sen kanske det inte är en ensam idé som är lösningen utan en kombination av flera olika förslag. Vi tror dock det är viktigt att man som företagare även får in inputs från barnens perspektiv. Det är en nyttig synvinkel, fortsätter Minna Smångs.
Teståret är alltså avklarat, ett år där Brita, Marcus och Minna gick in med inställningen att om Sommarskaparna levererade ett bra utfall samt kändes sporrande och roligt att arbeta med kommer man genomföra det fler gånger.
— Utfallet kan vi inte vara annat än nöjda med och det har varit väldigt roligt att jobba med Sommarskaparna, så sannolikt blir det fler upplagor, avslutar Brita Klingberg, Marcus Larsson och Minna Smångs.
— Drar alltid ett strå längre vad gäller marknadsföring, alltid en tanke på hur man kan locka tillbaka kunder. OM KLARA
Fakta Sommarskaparna
Uppdragsgivare
Leksands Kommun, stadsarkitekt Anna Ograhn – utomhusaktiviteter för barn vid Lummerhöjden
Café Allé, ägare, Anna Norén och Håkan Löfnäs – ta fram en nya tivolivåffla
Leksands Knäckebröd, marknadschef, Annika Sund – smak och design till nytt knäckebröd
Bilkompaniet, vd, Jonas Estéen – hitta ett sätt som löser nedskräpningen vid området kring Bilkompaniet
Gapa café & bar, ägare, Derya Akol – ta fram en ny vegetarisk, smak- och färgrik sallad
David Gustafsson, ägare, BricScale – bygga valfri produkt från lokalt företag i Lego
XBase , Anders Jansson (sponsor)
LekExtra (sponsor)
Företagarna Leksand, Sakarias Winberg & Lena Dahlgren (sponsorer)
Veckans Snilleblixtar (utsedda efter varje dag/uppdrag)
Snilleblixt Leksands kommun – Amelie Hemptenmacher
Snilleblixt Café Allé – Clara Knutas
Snilleblixt Leksands Knäckebröd – Jakob Hemptenmacher
Snilleblixt Bilkompaniet – Clara Knutas/Milo Englund
Snilleblixt Café Gapa – Axel Stenlund
Extrauppdrag
Extrauppdrag LekExtra – Molly Zinders
Veckans doer (doer) LekExtra – Nora Mankler
Veckans doer (görare) LekExtra – Love Sarén