Siljan News logo
Annons
Arkivfoto: Linda Axelsson.

Rekordklättring för kommunens hemtjänst

Leksands kommuns hemtjänst intar i år plats 22 av landets 290 kommuner när 2024 års Hemtjänstindex presenteras. Det är den bästa placeringen för en dalakommun på listan. 

Annons

Kommunen har tagit ett rejält skutt från förra årets plats 70. Näst bäst i Dalarna är Falun som i år halkat ner från en åttonde plats till plats fyrtio.  

Hur känns det att vara socialchef när det kommer sådana siffror?

— Att vi har gjort den resan känns fantastiskt. När vi föregående år kom på plats 70 tänkte vi att vi kan bättre. Så detta är ett fint kvitto på det engagemang som våra medarbetare har. För det är de som gör skillnad varje dag, dygnet runt året runt. Jag sa förra året att de skulle sträcka på sig och känna sig stolta – det kan jag säga igen, svarar Karin Mikkonen (C), ordförande socialutskottet.

Isabella Piva Hultström socialchef i Leksands kommun. Foto: Linda Axelsson.

Varje år presenteras ett Hemtjänstindex som är en sammanvägning av data som på olika sätt indikerar kvalitet i hemtjänsten hos Sveriges alla kommuner. Här mäts kvaliteten inom fyra olika delområden: information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Leksand ökar inom områdena information samt stöd och utveckling, men backar mot föregående år inom biståndshandläggning och utförande. Syftet indexet är att underlätta kommuners kvalitetsanalyser och prioriteringar. Högst upp och med titeln Årets hemtjänstkommun är i år Jönköping och sämst resultat fick Jämtländska Ragunda. 

Om du hade ett annat yrke, vad skulle du likna denna prestation med?

— Jag skulle jämföra det med att vinna ett stafettlopp. Det handlar om att alla delar av laget – våra medarbetare, chefer och samarbetspartner – måste dra sitt strå till stacken och arbeta mot samma mål för att nå framgång. När alla jobbar tillsammans och fokuserar på samma vision, så når vi dit, svarar Isabella Piva-Hultström, socialchef.

Annons

Vad är det som gör att hemtjänsten Leksand klättrar? 

— Det är vårt målmedvetna arbete och tydliga målbild. Vi har fokuserat på att förbättra vår kommunikation och information till både kunder och medarbetare, vilket har varit en avgörande faktor. Genom att ständigt lyssna på våra medarbetare och brukare har vi kunnat göra justeringar och förbättra våra tjänster, berättar Isabella Piva-Hultström.

Finns det någon konkret förändring som resulterat i nöjdare kunder?

— Ja, en konkret förändring är hur vi arbetar med information och kommunikation. Vi har blivit mycket bättre på att informera våra kunder om de tjänster de får, och vi har skapat en tydligare och mer transparent dialog. Detta har lett till en ökad trygghet och nöjdare kunder, berättar Isabella Piva-Hultström.

Vad har ni får mål framåt?

— Vi har ett väldigt tydligt mål för omsorgen av våra äldre i Leksand – det är att vi ska vara ledande i Sverige i omsorgen av våra äldre och de med funktionsvariation. Nu har vi ingen privat utförare av hemtjänst i kommunen. Det är själv en något som jag själv gärna ser, avslutar Karin Mikkonen (C).

Annons