
Nordea stänger i Leksand
Nordeas kontor i Leksand stänger under våren. Istället hänvisas kunderna till kontoret i Mora. Bakgrunden är att kundernas beteende har förändrats säger Nordeas kontorschef, Anders Lindell.
— Förr hade vi ofta kö inne på kontoret, men nu har vi få besök. Istället gör många av våra kunder sina bankärenden via nätet.
Kontoret i Leksand stänger den 31 maj och kunder som vill besöka Nordeas kontor hänvisas då till Mora. Redan idag pendlar en del av personalen mellan kontoren, berättar Anders Lindell, som menar att kompetensutbytet mellan medarbetarna kommer att underlättas när de sitter tillsammans.
— Vi satsar mycket på att vara tillgängliga, även om det kan låta konstigt när vi samtidigt stänger kontoret i Leksand. Våra kunder kan numera göra bankärenden dygnet runt om de har en telefon och Mobilt bank ID eller en dosa.
Även mer avancerade bankärenden kan göras online idag, säger Anders Lindell, och lyfter fram möjligheten att ha onlinemöten med rådgivare där kunden sitter hemma vid sin dator.
— Mellan 40 – 50 procent av kunderna väljer att ha möten med sin personliga rådgivare via datorn och är nöjda med det.
När Nordea slår ihop kontoren och stänger i Leksand finns minskar antalet banker med kontor från fyra till tre i Leksand. Kvar finns Leksands Sparbank, Länsförsäkringar bank och Handelsbanken och enligt uppgifter till Siljan News får de nu en hel del nya kunder. Men någon glädje över att konkurrenten Nordea nu stänger kontoret går inte att hitta hos Leksands Sparbanks vd, Bo Liljegren.
— Det här är tråkigt för bygden när en storbank lägger ned ännu ett kontor. Kanske framför allt därför att det på lite sikt gör det svårare för små och medelstora företag att låna pengar för att göra investeringar.
Du säger att det är dåligt för bygden att Nordea nu stänger kontoret i Leksand, men är det inte samtidigt bra för er på sparbanken?
— Visst kan vi få nya kunder nu och det är väl ingen vild gissning att kunder nu söker sig till oss och andra banker istället. Samtidigt är konkurrens bra för det gör att vi måste vara duktiga som bank och därför är det inte bra när konkurrensen minskar, säger Leksands Sparbanks vd, Bo Liljegren.
Men behövs verkligen kontor på lika många håll numera när de flesta använder digitala tjänster för att göra bankärenden?
— Vi satsar på våra kontor för att vi ser att det finns ett behov. Visst gör många sina vardagsärenden över nätet, men då och då vill man kunna besöka banken för att man ska köpa ett hus eller fått ett arv till exempel. Då vill man ha sin bank nära är vår filosofi.
Även Handelsbanken planerar att behålla sina lokalkontor berättar bankens kontorchef i Leksand, Anders Ekström.
— Vi har en mycket stark tro på kombinationen lokal och digital närvaro, både nu och i framtiden. Handelsbankens decentraliserade organisation ger varje kontor mandat att fatta egna beslut nära kunden. Vi har en stark tilltro om att vår affärsmodell fungerar i framtiden och att våra lokala bankkontor fortsatt är ryggraden i bankens verksamhet.