Siljan News logo
Annons
Här är kommunens plan för hur vägen kan byggas, men sträckningen kan justeras under processen.

Moskogsvägen bästa lösningen

Den planerade Moskogsvägen, även kallad Moskogslänken, har delat leksingar och politiker i två läger sedan det stod klart att kommunen planerade en ny väg mellan Järnavägen och Moskogen.

På uppdrag av Leksands kommun har konsultbyrån WSP Samhällsbyggnad från Falun nu utfört ytterligare en utvärdering av trafiksituationen vid den södra delen av Leksands tätort där man dessutom granskat de olika förslag som kommit in under processens gång.

— Vi har sett ett värde i att utreda om vi för lättvindigt har avfärdat alternativa lösningar som lyfts fram under det senaste året och om det finns andra tänkbara alternativ som vi har missat, säger trafikingenjör Lars Lindblom till kommunens hemsida.

Två av dessa var att leda trafiken via den befintliga vägen via Heden och ut mot Häradsbygden och ett annat var en väg över Lisselby där det idag råder genomfartsförbud. Enligt WSP Samhällsbyggnad bör dock kommunen avskriva dessa förslag.

”WSP föreslår att Leksands kommun tar ställning att inte gå vidare med fortsatta utredningar av alternativen 1 – Lisselbyvägen och 4 –Hedenvägen då dessa alternativ inte ger erforderliga samhällsnyttor för kommunen och på detta vis avsluta ärendena.”, skriver konsulten i rapporten.

Kartbild med utmarkerade befintliga och föreslagna vägar. 0: Befintliga Järnavägen. 1: Lisselbyvägen. 2: Moskogsvägen. 3: Källbacksvägen. 4: Hedenvägen.

WSP anser istället att kommunen bör fortsätta planera för att bygga vägen enligt det ursprungliga förslaget (alternativ 2).

” Alternativet gynnar kommunens strategiska planer och transportpolitiska mål samt är samhällsekonomiskt lönsamt”, står det i rapporten.

”Moskogsvägen är det alternativ som till största del ger positiva effekter för uppsatta mål. Alternativ 1 – Lisselbyvägen samt alternativ 4 – Hedenvägen ger flest negativa konsekvenser mot målen.”

Alternativ tre, Källbacksvägen sträcker sig redan idag över stora delar av ett vattenskyddsområde och anses vara likvärdig med dagens Järnavägen (alternativ 0 på kartan).

Annons
Annons
Annons
Annons