
Linnea tilldelades Löwengrip Female Entrepreneur Award
I tisdags under Internationella kvinnodagen delades den nya utmärkelsen Löwengrip Female Entrepreneur Award, som grundats för att förvalta Löwengrips varumärkes-DNA genom att stötta kvinnligt företagande, ut för första gången. Priset gick till Linnea Falkinger född i Mora, uppvuxen i Orsa och numera boendes i Leksand med fyra döttrar och Senegalesisk man.
Hon fick priset för sitt innovativa och socialt ansvarstagande bolag Cashew Meetly där Linnea utvecklar en cirkulär och hållbar affärsidé där cashewäpplet, en restprodukt som tidigare bara fått ruttna bort, nu förädlas till en uppskattad växtbaserad ett naturligt och näringsrikt alternativ till animaliskt kött . Arbetstillfällen och företag skapas bland kvinnor i lokalbefolkningen där cashewäpplet skördas. En del av vinsten återinvesteras på plats i lokala projekt.
— Det är väldigt roligt, då vi bara har funnits på marknaden i dryga fyra månader. Allting har gått väldigt fort, faktum är att jag har fått fler priser men som är hemliga än så länge, berättar Linnea Falkinger.

Löwengrip Female Entrepreneur Award är en utmärkelse som grundades 2021 med syfte att kickstarta kvinnliga affärsidéer och stötta kvinnligt entreprenörskap. Utmärkelsens första vinnare, Linnéa Falkinger och Cashew Meetly, ges kompetensbaserat stöd från en meriterad kvinnlig styrgrupp inom områden som affärsidé, pitchträning, bolagsjuridik samt belönas med monetärt pris motsvarande startkapital för svenskt aktiebolag (25 000 SEK). För årets utmärkelse har 34 bolag deltagit. Av dessa har en shortlist med fyra bolag utsetts och därefter har en vinnare utsetts.
— Jag brinner för att sprida budskapet att du inte behöver vara verksam i Stockholm för att ta dig någonstans, jag visar tydligt att det funkar att vara bosatt och verksam i Dalarna. Faktum är att Dalarna ligger topp tre vad det gäller livsmedelsinnovationer i landet, säger Linnea.
”Linnéas idé gör gott på många plan och är i en spännande fas av tillväxt där resurser och kompetens kan få ännu fler att smaka produkten samtidigt som man gör gott för planet och människa. Vi hoppas att Linnéa och Cashew Meetly kan få fler kvinnor som har eller ska starta bolag att inspireras att ta steget, säger Fanny Sandström Brand Director Löwengrip”
— Allt började med att jag gick en kurs i kreativt entreprenörskap på Leksands Folkhögskola, sen kom det en pandemi mitt i alltihopa. Men det har gått bra ändå. Vi fanns i 350 butiker från dag ett och det har jag förstått i efterhand att det är ju väldigt ovanligt. Anledningen till att vi fanns i över 300 butiker från dag ett var ett unikt samarbete med Axfood som genom att öppna upp för mig som liten entreprenör med en hållbar idé kunde göra skillnad på riktigt från jord till bord i så många plan och nå brett i deras nätverk från dag ett.
— Nu börjar vi att få in internationella förfrågningar. Fokuset ligger nu på att skala upp produktionen. Vi håller på att bygga upp en fabrik på 3000 kvadratmeter i Senegal så att vi kan anställa fler kvinnor. Idag har vi produktion i Senegal och Benin men Tanzania (Zanzibar) och Ghana är också med på resan då vi nyligen inlett samarbete med lokala bönder och producenter med målet att starta upp fler produktioner även där, säger Linnea.
— Det är många bollar i luften och det är ju bara jag i bolaget. Jag har anmält mig till en styrelseutbildning vilket jag inte hunnit med tidigare. Det har varit mycket ”learning by doing”. Kan jag inspirera andra här i bygden att tro på sina idéer och förverkliga dessa så blir jag jätteglad, avslutar Linnea Falkinger.
Fakta Cashew Meetly:
För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple. För varje 10 kilo cashewnötter som tas tillvara ruttnar 90 kilo cashewäpple i samband med skörden. Detta vill Linnéa Falkinger med Cashew Meetly ändra på. Genom att förädla produkten på plats, samt en cirkulär och social affärsmodell, skapas ett naturligt och näringsrikt alternativ till animaliskt kött. Förädlingen på plats där cashewäpplet skördas skapar arbetstillfällen. Samtidigt har Linnéa och Cashew Meetly en social och cirkulär modell som ger tillbaka direkt till producenterna. Delar av försäljningen går tillbaka till de som arbetar i produktionsledet. Den färdiga råvaran, Cashew Meetly, kan sedan avnjutas i grytor, i mixern, i din fredagstaco. Produkten har lång hållbarhet och är kalorisnål.