Siljan News logo
Annons

” Jag kommer att få lov att vända mig till en privatläkare”

Jörgen Winther från Insjön har körkort för tung lastbil, ett körkort som måste förnyas var femte år med tillhörande läkarintyg. När Jörgen besökte Leksands Vårdcentral för att få ett nytt intyg blev han dock nekad.

— Jag fick svaret att man var beordrade att inte prioritera sådana ärenden. Jag tycker det är väldigt märkligt och att man borde få hjälp med sådant, säger Jörgen Winther.

Jörgen berättar att han varit ute i god tid för att inte hamna i en dålig sits. Besöket hos vårdcentralen skedde nu under sommaren medan körkortets giltighetstid löper ut i november.

— Jag använder lastbil i min verksamhet. Får jag inte mitt körkort förnyat lär jag nästan lägga ned allt.

Om det skulle gå så pass långt att Winther måste ta om körkortet uppskattar han kostnaden till cirka 30.000 kronor.

— Jag kommer få lov att vända mig till en privatläkare för att få mitt intyg vilket kommer bli dyrare än vid vårdcentralen.

Susanna Höglund är verksamhetschef vid Leksands Vårdcentral och kan enbart svara generellt och inte för enskilda patientärenden.

— Vi är skyldiga enligt hälso och sjukvårdslagen att prioritera bland de som söker oss där den med det största sjukvårdsbehovet alltid ska gå först. När det gäller intyg av olika slag, som inte har en bakgrund i sjukdom eller vård, så hänvisar vi ofta utifrån prioritering till andra aktörer. Det är inget som är unikt här i Leksand utan något som gäller på fler orter, säger Höglund

Höglund berättar att det inte är så vanligt förekommande att Leksands Vårdcentral får förfrågningar om hälsointyg som inte är baserade på sjukdom utan att de flesta vänder sig till den privata marknaden direkt, alternativt en till företaget kopplad företagshälsovård.

Annons

Hur mycket dyrare är det att använda en privat aktör jämfört med vårdcentralen för ett hälsointyg likt detta?

— Det är svårt för mig att svara på faktiskt. Eftersom detta inte är sjukvård blir det en helt annan taxa även hos oss. Det borde inte vara någon större skillnad.

Med tanke på att vårdcentralen är skyldiga att prioritera säger Susanna Höglund att det känns bra att man kan hänvisa personer till andra aktörer.

— Ja jag tycker det är en väldigt bra trygghet för oss, vi vet att alla kan få den hjälp de behöver även om vi vid tillfället helt enkelt inte kan erbjuda vår hjälp.

Årets sommar har varit intensiv vid Leksands Vårdcentral enligt Höglund.

— Ja, vi har haft ett högt infektionsläge vilket inte är vanligt under sommaren. Leksand ökar också sin befolkning under sommaren då många besöker vår kommun, vilket även det ger ett ökat inflöde till vården. Apropå den varma och soliga sommaren så har vi inte haft så många besök gällande uttorkning eller vätskebrist men det är många som har ringt oss för att få rådgivning.

Just att ringa till vårdcentralen är också vad Höglund tipsar de personer med samma ärenden som Jörgen Winther att göra.

— Ja, alla är välkomna att ringa till oss för att få rådgivning och besked kring just sitt ärende, avslutar Susanna Höglund.

Annons
Annons
Annons
Annons