Siljan News logo
Annons
407 åkdon kunde det här gänget räkna vid Åkdon och termos på tisdagskvällen. Fr.v Lasse Fabrikörn Gudmundsson, Anna Johansson, Ann-Britt Gudmundsson . Jan-Erik Axelsson. Foto: Torbjörn Påhlman.

Åkdon och termos firar nytt rekord

Att det finns ett stort intresse för bilar och andra fordon i Dalarna är nog känt för de flesta. Sommartid hålls ju ett antal bilträffar av olika slag, men Åkdon och Termos i Leksand har något lite unikt. Här blir det några mysiga timmar med fika och oändligt många samtal om deltagarnas klenoder.

Under pandemin blev det stopp och därefter har det varit lite mer försiktigt, men när första Åkdon och termos hölls i juni blev det nytt rekord.

— Till första träffen 2002 kom 91 åkdon så det var succe´ direkt och sedan har det bara ökat. Rekordet slogs förra månaden då 599 åkdon räknades in via de gratislotter alla förare tilldelas när de kommer, berättar Lasse ”Fabrikörn” Gudmundsson som är med och arrangerar träffen.

En anledning till bilträffars populäritet är nog att det man får se väcker minnen om de egna pärlorna och så får man se åkdon man inte visste fanns och också träffa vänner och bekanta.

Jag hade en Fiat 128 när jag för länge sedan flyttade till Leksand så självklart drogs min blick till Lena Olssons Fiat från 1972 när jag kollade vad som fanns på Åkdon och termos på Lugnet i Leksand i tisdags kväll.

Annons

Det fanns onekligen en rolig blandning av fordon på fältet under julikvällen där 407 åkdon kunde räknas in när alla hade kommit.

— Antalet var väntat , säger Lasse ”Fabrikörn” Gudmundsson som var en av dem som 2001 drog igång evenemanget som nu firar 20 år eftersom man inte räknar de två pandemiåren.

— Det var kanonväder och det verkar som att intresset för gamla bilar bara fortsätter att öka, berättar han vidare.

— Arrangemanget är en viktig och social träffpunkt för många.

”Jag tycker den är gullig och det är trevligt att vara här”, säger Lena Olsson från Siljansnäs om sin Fiat som uppnått veteranstadiet och inte behöver besiktas längre.
Tommy Jansson från Rättvik var på plats med en av världens snabbaste gräsklippare som han satt ihop med hjälp av en Stiga garden från 80-talet och en Honda 750-motor. Han försäkrar mig också om att klippaggregatet inte är inkopplat och att han transporterar åkdonet på bilsläp för trafikförordningen och säkerhets skull.

Torsten Vigström från Hjortnäs är med sin Dodge från 1959 en återkommande Åkdon och termosbesökare.

— Den drar cirka 1,6 liter bensin per mil och lite småkrångel är det alltid med gamla bilar. Men jag ville ha den här, säger han.

Nu återstår två av årets åkdon och termosträffar i Leksand. En i augusti och en i september. Man behöver inte vara biltokig för att tycka att det är roligt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons