Siljan News logo
Annons
Martin Erkenborn vd på Leksand Sommarland visar de nya poolerna.Foto: Linda Axelsson.

”28 grader i vattnet kommer bli succé!”

Det är i ett något vårblåsigt sommarland som vd Martin Erkenborn berättar att man under vintermånaderna har bytt ut hjärtat i verksamheten. Nytt hjärta som gett ny puls och en betydligt större vattenspegel. Under året har man investerat 30 miljoner kronor i nya större pooler och inköp av stora värmepumpar. 

Annons
Ovan: Tommy Hammarbäck ansvarig för vattenrening och de nya stora värmepumparna som Martin Erkenborn passerar pågå bilden nedan. Foton. Linda Axelsson.

Än så länge är det en byggarbetsplats och full fart både runt de nya värmepumparna i pumphuset samt runt poolerna. Man ser hur ny småbarnspool, en attraktionspool och en sluttande strandpool färdigställs. Än så länge gapar de tomma, men inom ett par veckor kommer de vara fyllda med tjugoåttagradigt vatten och hela parken går ifrån att ha fyrtio anställda till att bli fyrahundra. För då tar alla sommarjobbare på sig sina gröna sommarlandströjor och bemannar upp Sommarlandet. Inne i pumphuset står Tommy Hammarbäck, det är han som kommer på alla fiffiga vattenlösningar och har lagt ner ett jättejobb på det nya uppvärmnings- och vattensystemet i parken och framförallt design och miljön i och runt badlandet, berättar Martin. 

Vilken temperatur var det tidigare?

— Runt 24 grader, men det ska sägas att om det var riktigt kallt ute så sjönk det snabbt ner till 20-sträcket, berättar Tommy Hammarbäck och visar runt i det stora pumphuset.  

Annons
Nytt matställe, där man serverar chips på en pinne ska lätta på köerna runt lunchtid, berättar Martin Erkenborn. Foton: Linda Axelsson.

Den stora invigningen av det nya vattenlandet och den officiella öppning av hela Leksands Sommarland sker den 14 juni. Innan dess kommer man ha smygöppning i parken under nationaldagshelgen, då kommer man inte kunna bada i poolerna än och därför är det reducerade priser samt ett ypperligt tillfälle för alla sommarjobbare att passa på att öva på sina arbetsuppgifter, när de får möta våra glada gäster, förklarar Erkenborn. 

Man har även investerat i tio nya glampingplatser, har flera husvagnar till uthyrning och satsat en del på temat med maskoten Billy Bäver samt skog och mark.  

— Med alla våra nya investeringar vill vi att fler ska komma hit och att man ska stanna längre, det gynnar inte bara oss utan vi hoppas att det ska gynna hela hela besöksnäringen i Leksand och Dalarna. 

Annons
Annons
Annons
Annons