Siljan News logo
Annons
Arkivfoto Nisse Schmidt

Region Dalarna kräver mer pengar till vägar

Det största oppositionspartiet, Socialdemokraterna, är nu överens med Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Dalarnas Sjukvårdsparti om vilka vägprojekt som Regionen ska prioritera i länstransportplanen.

De vägar som ska prioriteras är; väg 66 Ö Tandö-Bu som är påbörjad, Länsväg 1024/1025 Vasaloppsvägen med start 2022-2024, Riksväg 66 Fagersta- U länsgräns Smedjebacken mittseparering samt Riksväg 70 Särnaheden-Idre.

Samtidigt betyder inte enigheten att det blir just så här. Med den tilldelning av medel som regionen har i Länstransportplanen räcker inte pengarna till alla projekten och därför ska dagens besked om att partierna är överens ses som en viljeinriktning.

— Det känns väldigt bra att Dalasamverkan och Socialdemokraterna i Dalarna kan komma överens om en prioritering av flera viktiga vägsatsningar som är bra för länets utveckling. Att vi dessutom är överens om att vi under planperioden även kan säkerställa att vi kommer igång med Särnaheden/Idre är oerhört viktigt, skriver Ulf Berg (M) i ett pressmeddelande.

Under de senaste månaderna har kritiken mot situationen på den smala vägen mellan Särna och Idre intensifierats. Vid två tillfällen har yrkeschaufförer protesterat genom att köra i kortege och mötas för att visa hur stor olycksrisken är.

— Vi förstår att Särnaheden/Idre vägen är ett stort problem och att människor är upprörda. Tillsammans med Dalasamverkan är vi överens om att vägsträckan måste prioriteras under planperioden. Precis som Ulf Berg säger kräver detta att Trafikverket skjuter till mer pengar än vad nationell plan idag anger. Det är i vårt län det händer. Människorna ska in, godset ska ut. Glesbygden kan inte vänta, skriver Lars Isacsson ordförande för Socialdemokraterna i Dalarna.

Annons

Mer pengar krävs även för att de nationella satsningarna för Riksväg 70 mellan Borlänge och Djurås ska kunna fortsätta anser Ulf Berg.

— Här är vi inte nöjda. Vi vill se mer pengar till vägar i glesbygd. Etapp 2 och 3 på E16/väg 70 mellan Borlänge och Djurås och E16/väg 66 förbi Yttermalung som var med i tidigare plan måste tillbaka in. Satsningar på höghastighetståg mellan storstäder får inte tränga undan andra viktiga satsningar.

Partierna som nu kommit överens om en viljeinriktning ser att det krävs 10% mer medel för vägförbättringar i Dalarna och kommer att försöka få riksdagen att öka Trafikverkets budget berättar Birgitta Sacredeus (KD).

— Vi behöver göra större satsningar och för att vi ska få med alla projekt vi prioriterat krävs mer pengar. Skulle inte riksdagen besluta om högre tilldelning kommer vi att gå till regeringen för att få dem att prioritera om kring höghastighetsbanorna.

Vad händer då om ni inte får ökade resurser?

— Då måste vi prioritera bland projekten och då se vilket av projekten Smedjebacken-Fagersta eller Särnaheden-Idre som ska väljas.

Har ni bestämt er för vilket som gäller om ni tvingas välja?

— Nej det har jag inte gjort. Först måste vi få in alla remisser och så måste vi se hur stor extra tilldelning som kan bli aktuell för just mittseparering där det finns extra anslag.

Annons