Siljan News logo
Annons
Simon Sylvestre och Philip Batista lockades till läraryrket genom möjligheten att hjälpa barn och unga att utvecklas. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

”Så mycket kärlek man får av ungarna, det får man inte någon annan stans.”

Lärare i skolbänken har blivit ett lyckat koncept i Ludvika där arbetsintegrerad utbildning möjliggör en kompetenshöjning inom den lokala lärarkåren och samtidigt en finansierad pluggmöjlighet för studenten.

— Ansökan inför nästa antagning har redan öppnat och nu hoppas vi nå fler blivande studenter, berättar Maria Rosin, verksamhetsutvecklare vid social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika.

Annons

I Ludvika kommun deltar för närvarande 15 studenter i den arbetsintegrerade lärarutbildningen (AIL) och har aspiranttjänster inom kommunen. Målet är att fler som redan arbetar inom skolan ska kunna vidareutbilda sig och bli behöriga och legitimerade lärare, samtidigt som de bidrar till ökad kvalitet i undervisningen.

Samtidigt som de arbetar 50 procent inom skolan studerar de också 75 procent vid Högskolan Dalarna. När studenterna väl kommer ut i arbetslivet har de, trots att de är nyutexaminerade, redan minst fem års arbetslivserfarenhet. Att vara ute i verkligheten hela tiden och att direkt få möjlighet att prova nya lärdomar är något positivt, menar de.

Maria Bengtsson studerar just nu sitt tredje år på utbildningen, samtidigt som hon arbetar som lärare på Vasaskolan.

— Jag ville inte bara plugga, så för mig är upplägget perfekt, säger hon och får medhåll av studiekamraten Malin Mattsson som arbetar på Sörviks skola.

— Jag studerade först två år på det vanliga lärarprogrammet och arbetade samtidigt. Men det blev för tufft. Det här upplägget är perfekt. Jag skulle aldrig byta tillbaka, säger Malin.

Annons
Maria Bengtsson och Malin Mattsson är båda nöjda med sitt val av utbildning. foto: Viktoria Åkesson Forsman

De båda berättar att även om den totala omfattningen blir mer än 100 procent är upplägget gjort så att det ändå ska gå att hinna med både skola, arbete och privatliv. Vissa av veckans dagar är alltid avsedda för studier. Modellen gör det möjligt att utvecklas i en verklig skolmiljö samtidigt som den ger en stark grund för en framtida lärarkarriär.

Sedan 2017 har lärarstudenter från Ludvika varit under arbetsintegrerad utbildning och hittills har de åtta elever som examinerats också valt att stanna i kommunen. Maria Rosin, verksamhetsutvecklare vid social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika, understryker hur viktiga studenterna är för verksamheten.

— Det är oerhört viktigt för oss och förhoppningen är givetvis att de stannar kvar för att arbeta här i kommunen även efter utbildningen. Vi behöver fler lärare så ni är värdefulla för oss, understryker Maria och vänder sig till lärarstudenterna.

Hon lyfter också fördelarna med att studera arbetsintegrerat.

— Skillnaden är att de här studenterna träffar elever hela tiden. Det är som VFU varje dag. Därför har de en större erfarenhet när de kommer ut och vet hur det funkar, förklarar Maria.

Utbildningsmöjligheten kombinerad med studier lockar en ny typ av målgrupp till studierna. Flera av studenterna har valt att göra ett karriärsskiften mitt i arbetslivet och bär med sig erfarenheter från andra yrken som kommer att vara givande även i det kommande arbetet som lärare.

Annons
Just nu är 15 studenter i Ludvika kommun placerade i kommunens skolor via aspiranttjänster. Foto: Viktoria Åkesson Forsman

Studenterna vid den arbetsintegrerade utbildningen får, utöver lönen på 50 procent, också ett ekonomiskt bidrag från kommunen på omkring 9000 kronor i månaden. Tanken är att man ska kunna ta sig igenom utbildningen utan att ta studielån, även om den möjligheten också finns.

Simon Sylvestre och Philip Batista tipsades av vänner att söka utbildningen. För båda var det möjligheten att få arbeta med barn och unga, att se dem utvecklas och få att bidra med sin egen kunskap, som lockade med läraryrket. De båda har arbetat som både idrottstränare och vikarier innan och på så sätt är det trygga med att de gjort ett bra yrkesval.

— Så mycket kärlek man får av ungarna, det får man inte någon annan stans, säger Philip Batista som tidigare studerat juridik, men valt att byta bana.

— Jag ville inte ge mig in i studentlivet fullt ut igen och därför passade det jättebra med en arbetsintegrerad utbildning, säger Philip.

Satsningen på Arbetsintegrerad Lärarutbildning sker i samarbete med Högskolan Dalarna och Pedagogiskt utvecklingscentrum Dalarna (PUD) som driver ett samverkansprojekt för att utbilda fler lärare i regionen.