Siljan News logo
Annons
Särnaheden 231114 Nymans plogbil Foto Nisse Schmidt

Nya entreprenörer på plogsträckor – hela väg 70 blir också hyvlad i vinter

Vintern är nära i norra Dalarna, men än dröjer snön. När den väl faller så kommer den att plogas av entreprenörer som till den här vintern har många nya sträckor.

Det är Svevia som har Trafikverkets uppdrag att sköta plogningen i Älvdalens kommun och delar av Malung-Sälen. Sedan har Maserfrakt bemannat de olika sträckorna med olika entreprenörer.

— Det är Maserfrakt som tillhandahåller resurserna och de förare som gör jobbet är riktiga hjältar. Utan dem skulle norra Dalarna stanna, säger Erik Skans på Svevias kontor i Mora.

Till den här vintern kliver en ny entreprenör in som ska ploga väg 311 förbi Fjätervålen och tillbaka från Sörvattnet till Grundån, samt Häggberget och Storfjätern.

— Det stämmer att vi har fått det uppdraget samt plogningen på Fjätervålen, säger Krister Knutsen Åslund som driver företaget TMKÅK.

— Tidigare hade vi plogningen på Idre Fjäll, men den tar ett annat företag över i vinter. Istället ska vi ploga en sträcka som Erik Nymans Åkeri haft tidigare.

Företaget kommer att använda stora traktorer för att ploga vägarna. Det som kan bli en utmaning att klara är fjällvägen från Sörsjön ner till Grundån där kraftiga snödrev kan skapa stora snömängder.

—Det är ett uppdrag som vi ska klara, men sedan verkar vi inom en grupp där vi kan hjälpa varandra vid behov, säger Krister.

Tommy Håkansson driver Bergservice och har under några år plogat riksväg 70 från Älvros till norska gränsen vid Flötningen samt vägen upp till Nipfjället och vägen till Drevdagen.

— Vi har släppt det uppdraget och ska i vinter sköta plogningen åt kommunen i centrala Idre, säger Tommy.

Linus Enarsson vid den nya lastbilen utrustad med underbett, redo att möta vintern. Foto Nisse Schmidt

Istället för Tommy kommer Ronny och Linus Enarsson att ta över de sträckorna som Bergservice tidigare hade. De behåller samtidigt sträckan Grövelsjön-Idre och vidare Foskrosvägen genom Foskros till Grundån, där de möter TMKÅK.

— Vi har nu en ny bil så vi kommer att ha två bilar igång. En av dem är utrustad med underbett, berättar Linus, medan han tankar upp den stora lastbilen i Idre.

Underbett är ett blad som sitter monterat under lastbilen och som fungerar som en väghyvel och ger ett jämnt underlag.

Annons
Ett underbett i arbete. Arkivfoto Nisse Schmidt

Det som sker till i vinter är att hela väg 70 från Älvdalen till norska gränsen i Flötningen kommer att plogas med plogbilar med underbett.

— Vi plogar sedan tidigare Älvros-Särna, men har nu också tagit över plogningen av sträckan från Särna till Lövnäsvägen. Sedan går den bilen in till Lövnäs och vidare till Horrmund och tillbaka, berättar Erik Nyman som driver Nymans Åkeri.

— Vi har sedan en annan bil som plogar väg 311 från Särna till Fulunäs och även Nornäsvägen samt vägen till Lövnäs från Nornäs och sedan tillbaka till Särna, säger Erik Nyman.

Walls åkeri plogar vägen till snöriket Gördalen.

— Vi hjälps åt med att ploga genom Särna, fortsätter Erik Nyman.

Därmed kommer nu hela vägen från Flötningen ner till Älvdalen att plogas med bilar som har underbett. Sträckan Lövnäsvägen-Älvdalen sköts av Mats Karlssons Schakt och utöver riksvägen plogar de även de anslutande vägarna.

Söder om Älvdalen handlar det sedan om plogning och saltningen där saltbilen vänder vid Östäng i Älvdalen. Norr om Älvdalen är det därför vinterväglag som väntar och vägar som ska vara plogade när det kommit två centimeter snö.

Annons
Tomas Wallin plogar, sandar och hyvlar riskväg 70 mellan Älvdalen och Lövnäsvägen. Arkivfoto Nisse Schmidt

I norra Dalarna är väg 70 från Mora till Älvdalen klass 3. Det gäller också väg 66 hela vägen från Malung till avfarten mot Stöten.

Norr och väster om Älvdalen handlar det om vägklass 4 för de större vägarna. Till de vägarna hör riksväg 70, Vasaloppsvägen, väg 311. Även vägen till Lillhärdal från Älvdalen och vägen till Idre Fjäll/Nipfjället, liksom vägarna runt Sälenfjällen är vägklass 4.

Trafikverkets kriterier för olika vägar:

Klass 1: När det fallit 1 cm snö, har plogbilen 2 timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom 2 timmar. Halkbekämpas normalt med salt.

Klass 2: När det kommit 1 cm snö, har plogbilen normalt 3 timmar på sig att ploga sträckan. Efter att det slutat snöa ska vägen vara snö- och isfri inom 3 timmar. Halkbekämpas normalt med salt.

Klass 3: När det kommit 1 cm snö, har plogbilen normalt 4 timmar på sig att ploga sträckan. 4 timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt.

Klass 4: När det kommit 2 cm snö, har plogbilen normalt 5 timmar på sig att ploga sträckan. 5 timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst 2 cm snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.

Klass 5: När det kommit 3 cm snö, har plogbilen normalt 6 timmar på sig att ploga sträckan. 6 timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst 3 cm snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.