Siljan News logo
Annons
Nu laddas det för elbilsladdning i Särna och inom kort är de nya snabbladdarna på plats i Särna. På bilden ses Stefan Hagström från Svensk Fordonsladdning och Ulf Jönsson som vann upphandlingen av Trafikverket och nu fått stöd till de nya fordonsladdarna. Foto Nisse Schmidt

Nu är det laddat för elbilstrafik i Älvdalens kommun

Nu knyts Älvdalen ihop med ett antal nya snabbladdare. I Idre har det under ett år funnits supersnabba laddare vid ICA och vid Gulf.

Nu finns det också en snabbladdare i Älvdalen som kopplas in inom kort och under torsdagen installerades två stycken i Särna.

— Laddarna är på plats och ikväll ska de vara klara för att börja ladda, men bara nästan förklarar Stefan Hagström från rättviksföretaget Svensk Fordonsladdning.

— Det är bara betalningslösningen som ska kopplas in i systemet, men förhoppningsvis ska den här vara klar att köra till helgen om allt fungerar, säger Ulf Jönsson som driver OK i Särna.

OK-macken som är en mötesplats för fikasugna resenärer kommer nu att också bli en mötesplats för fjällresenärer som laddar batterierna efter uppförsbackarna från Mora och Älvdalen.

— Det är lite kallt, så det tar lite tid att koppla ihop alla saker, förklarar Stefan, medan Max och Markus trängs med kablar, gasolvärmare och verktyg i den tiogradiga kylan.

Just kombinationen kyla och uppförsbacke lär ta på förbrukningen av de elbilister som rullar in mot Särna.

Annons

Nu laddas det för elbilsladdning i Särna. Foto Nisse Schmidt

—Då tror jag den här placeringen blir bra. Här finns också möjligheten att ta en fika medan batterierna laddas, säger Ulf lite försynt om det som är en del av affärsidén med att erbjuda kaffe till kilowatten.

Laddarna i Älvdalen och i Särna är upphandlade av Trafikverket med syfte att täcka så kallade ”vita fläckar” längs riksväg 70 till Idre. De måste ha en kapacitet på minst 150 kW.

— Jag har hyrt platsen av församlingen så de placeras intill kyrkogårdsmuren där kommunen tidigare hade sina återvinningskärl, säger Ulf.

Utformningen av betalningslösningen är ny.

— Det behövs ingen app. Här använder man betalkort, men det ska också gå att swisha. Sedan har vi satt betalningslösningen direkt på laddaren och inte på någon egen stolpe, förklarar Stefan.

Annons

Nu finns det snabbladdare i Mora och Idre, även de vid ICA i Idre är upphandlade av Trafikverket, och snart kommer det att gå att ladda betydligt snabbare i både Älvdalen och Särna.

Tidigare har det funnits en 50kW laddare i Älvdalen och en likadan i Särna.

— Vad som händer med den som nu finns här vet jag inte, men när det nu finns möjlighet för fyra fordon att ladda snabbare så lär den bli lite överflödig, funderar Ulf.

Laddaren i Älvdalen har plats för två fordon samtidigt.

Fortfarande är det tillgången på ström som är lite av begränsningen i Särna.

— Det ska bli bättre, men redan nu kommer det att bli mycket bättre fart, säger Ulf.

Hur snabbt det går att ladda en elbil är en vetenskap.

Det handlar om vad bilen har för kapacitet och om batteriet är varmt, men även om det är fler bilar som laddar på samma plats så påverkas kapaciteten.

— De kommer hinna in och ta en fika, ler Ulf Jönsson.

Även i Öje ska en snabbladdare installeras och på gång är två laddare på E45 norr om Noppikoski.