
Kraschade flygplanet bärgat efter undersökning
I fredags fortsatte ett litet sportflygplan av banan på Idre Flygplats. Det i samband med en landningsövning som bestod av landning och start, så kallad studs och gå.
Planet fortsatte in i den glesa ungskogen som finns vid sidan av flygplatsen. När planet stannade kunde piloten själv klättra ur planet utan skador.
Direkt när det skedde gick larmet från tornet och räddningstjänsten var snabbt på plats liksom ambulans.
Den här gången var det bara flygplanet som kom till skada.
Vid varje rapporterad incident tas beslut om en haveriutredning och den inleddes under måndagen på plats i Idre.
Peter Swaffer är avdelningschef på Statens haverikommission och var med om att fatta beslutet om att en inspektion skulle genomföras.
— Vi skickade upp två man under söndagen för att de ska kunna göra en första undersökning av flygplanet och prata med piloten, flygplatspersonal och vittnen under måndagen.

Orsaken till olyckan utreds nu, men Peter Swaffer beskriver händelsen som följande:
— I samband med skolning för behörighet har det gjorts ett antal start och landning där det handlade att omkonfigurera flygplanet till studs och gå i samband med landning. Vid det här tillfället girade flygplanet vänster och lämnade banan ut i naturen. Flygplanet är allvarligt skadat och höger vinge har ryckts av. Planet blev stående på nosen i 45 graders vinkel. Piloten kunde stänga av maskinen och vi vet inte anledningen och orsaken till vad som hände.
— Det är de vi nu ska ta reda på och det kan ta mellan tre till åtta månader, men vi hoppas kunna vara klara med den första undersökningen redan under måndagen.
Under måndagen genomfördes också den undersökningen på den avspärrade platsen där flygplanet kommit till ett stopp.
— De kommer nu att göra en bedömning om planet ska bärgas till en hangar eller om det behöver bärgas hit till oss i Strängnäs för vidare undersökning. Det finns också ett alternativ att utredarna är nöjda redan på platsen och kan släppa flygplansvraket till ägare.

Under eftermiddagen bärgades sedan planet till en av hangarerna på Idre flygplats.
— Finns det i en hangar kan vi göra fortsatta undersökningar där och även vid behov ta in personal från flygplanstillverkaren, berättar Peter Swaffer.
Under måndagskvällen eller tisdagsmorgonen räknar han med att det ska stå klart om flygplanet ska transporteras vidare till Strängnäs eller om det blir kvar i hangaren i Idre.
Den flygning som skedde bestod i att en pilot, som var i det närmaste klar för uppflygning genomförde så kallade studs och gå under uppsikt på distans av utbildare.
— Det finns inget anmärkningsvärt i det utan det är så utbildningen går till, förklarar Peter Swaffer.
Det aktuella flygplanet är en vanligt förekommande sport- och skolflygplan av typen Piper PSA-28 Cherokee, tillverkat år 1973.

En flygolycka ska utredas om:
- någon människa har omkommit eller skadats allvarligt,
- luftfartyget eller annan egendom har fått betydande skador,
- omfattande skador har uppstått i miljön, eller
- luftfartyget har försvunnit vid flygning eller är oåtkomligt.