
Ifrågasätter Visit Dalarna: ”Att ta emot besökaren i Särna kan vi själva bäst”
Unde 2020 stängde Visit Dalarna turistbyråerna i Dalarna och lanserade konceptet infopoints och affärsutvecklare. I Idre accepterade man inte stängningen och genom lokalt stöd till Bygdegårdsföreningen kunde turistbyrån åter öppnas till sommaren 2021.
Sommaren 2022 öppnades även en turistbyrå i den gamla lokalen i Särna där Peter Höögs anställdes, med stöd från Särna camping.
Två turistbyråer som visat sig få ett stort antal besökare, i Idre räknades över 15 000 besökare under sommarmånaderna 2021. Den turistbyrån har sedan varit öppen hela året och under sommaren öppen varje dag.
I Särna kommer också turistbyrån att vara öppen på årsbasis, men under vinterhalvåret vara lokaliserad i campingens huvudbyggnad.
Vare sig turistbyrån i Idre och den i Särna får något ekonomiskt stöd av kommunen eller Visit Dalarna.
Det har fått Peter att reagera med att tillsammans med Särna byaråd och Särna Turistförening skriva till kommunen och Visit Dalarna med en fråga om varför Särna inte finns med som egen destination i Visit Dalarnas marknadsföring. Likaså med en rad frågor om kommunens arbete med besöksnäringen.
— För det första vill jag vara tydlig med att Visit Dalarna är värdefulla när det gäller marknadsföring och att ta fram trycksaker och kartor. Efter vårt brev gjordes äntligen det som Visit Dalarna lovade redan 2020 och la ut information om Särna på hemsidan.
Det som Peter däremot ifrågasätter är vad alla pengar går till och hur det används.
— Den redovisningen saknar jag. Här lokalt ser vi inget behov av alla de affärsutvecklare som Visit Dalarna jobbar med och när det gäller Infopoints handlar det om gratisjobb som turistbyråerna tidigare gjorde som vi nu får göra själva.

— Visit Dalarna ska jobba med marknadsföring och givetvis med att påverka beslutsfattare genom att ha rätt nätverk. När det gäller det lokala arbetet klarar vi det bättre själva och behöver inga affärsutvecklare som kommer hit och ska lära oss.
Det Peter efterlyser är detsamma som gäller Idre. Det är stöd så de två fungerande turistbyråerna kan drivas vidare och samtidigt vara ett lokalt stöd till Visit Dalarna.
— Vi har inte haft någon från Visit Dalarna här på turistbyrån och jag tror inte heller de besökt Idre. Uppenbarligen har de ingen aning om den uppskattade verksamheten vi bedriver när vi tar emot besökare här i Särna. Besökare som vi givetvis efter förmåga försöker hjälpa vidare även till andra besöksmål i hela Dalarna.
— Det är ändå vi som kan bygden, utflyktsmål och som möter den besökare som söker sig till oss och det är bra många fler än vad ledningenför Visit Dalarna i Falun och Rättvik tycks tro.
Turistbyrån i Särna är, precis som den i Idre, auktoriserad av Visita.
— Besöksnäringen är väldigt stor i Älvdalens kommun. Här fanns tidigare tre turistbyråer, men numera skickar kommunen pengarna direkt till Visit Dalarna som inte vill ha med turistbyråer att göra. Kommunen borde vara tydligare med vad de förväntar sig av de pengar som skickas till Visit Dalarna.
— Affärsutvecklare är kanske inte det vi i Särna i första hand önskar. Här handlar det om att ge bra service till våra besökare, säger Peter Höögs.
Älvdalens kommun lovade att genomföra en utvärdering när kommunen gick med i Visit Dalarna, men än så länge är den i inte gjord.
I valrörelsen var oppositionen tydliga med att de gärna ville ha turistbyråerna tillbaka. SD´s Roger Eriksson föreslog att kommunen skulle minska bidraget till Visit Dalarna och lämna 500 000 kronor vardera till turistbyråverksamheter i de tre huvudorterna.
— Det som blir kvar av kommunens anslag kan vi lämna till Visit Dalarna, föreslog Roger Eriksson.
Peter Höögs vill ändå betona värdet av att Visit Dalarna finns kvar, men då framförallt med marknadsföring.
— Att ta emot besökaren i Särna kan vi själva bäst, menar Peter Höögs.