Siljan News logo
Annons
Chefen för skjutfältet Martin Hedin tillsammans med Pär Gerhardsson stf chef Skövde Garnison och Johan Mohlin, chef för Skövde garnison. Foto Nisse Schmidt

Älvdalens skjutfält behöver nya vägar in på området

Älvdalens skjutfält är Europas näst största med sina 54 000 hektar, som är en väldigt viktig del i det svenska försvaret men också för utländska trupper som behöver skjutfältet för övningar. En utmaning är vägen in på skjutfältet över Trängsletdammen.

Dammen vid Trängslet har nu renoverats och från Fortum finns ett önskemål om att begränsa trafiken över dammen, framför allt för väldigt tunga ekipage. Därför behövs det nu alternativa vägar som kan bära tunga fordon in på skjutfältet.

I samband med skjutfältsrådet informerades kommunen om verksamheten på skjutfältet, liksom planerna för det stora skjutfältet. Den informationen lämnades sedan även i samband med kommunfullmäktige i Älvdalen.

I den presentationen framgick också att militären önskar fler vägar in på det stora skjutfältet.

— Det finns begränsningar över hur tunga fordon vi kan köra över dammen och de signaler vi fått från Fortum är att de vill införa begränsningar för hur tunga fordon vi ska köra över dammen från lägret i Trängslet till själva skjutfältet.

I dag är maxgränsen 60 ton medan ett fullastat ekipage med stridsvagn väger runt 100 ton.

— I dag får vi lasta av och köra stridsvagnen för sig och fordonen för sig, sedan lasta på igen på andra sidan dammen, förklarar Martin Hedin som är chef för skjutfältet.

Militärtransport genom Älvdalen i somras. Foto Nisse Schmidt

En modern stridsvagn väger i dag ofta över 60 ton, så lösningen blir att finna nya vägar in på skjutfältet.

— Vi har redan varit runt och tittat på olika vägar in på fältet, berättar Pär Gerhardsson som är stf chef för Skövde garnison, och som tillsammans med Johan Mohlin, chef för Skövde garnison, besökte kommunfullmäktige i Älvdalen.

— De nya vägarna in på skjutfältet behövs men var vet vi inte, det handlar om söderifrån eller kanske från särnahållet, fortsätter Gerhardsson.

Även järnväg till skjutfältet finns med på önskelistan, men då i första hand till Märbäck.

— Vi vill åka så långt som möjligt på järnväg, för det är en ganska omständig process att rulla allt på väg.

Skulle avlastningen ske söder om Märbäck eller till och med vid Oxbergsterminalen ser inte de två tunga militärerna någon utmaning med det.

— En sidkaj är ett önskemål, påpekar Pär Gerhardsson.

Rörbäcksnäs flygplats finns redan på plats och att använda den ser både Gerhardsson och Mohlin som en möjlighet.

— Vi känner till det men det är inget vi tittat på ännu, vi är inte riktigt där ännu, svarade Pär Gerhardsson på en fråga i fullmäktige från Stig Olsson (S) i Särna.

Blir det sedan järnväg till flygplatsen och vidare till Norge och kanske Särna så välkomnas det.

— Vi skulle då säga ja tack, men det är inget som vi har engagerat oss i.

— Men järnvägar är något som kommer att behövas, betonar Johan Mohlin.

Annons
Johan Mohlin chef Skövde garnison. Foto Nisse Schmidt

Ett stort arbete som nu pågår är i stället framtagandet av ett nytt miljötillstånd som gör det möjligt att utnyttja skjutfältet mer effektivt.

— Vi behöver bättre flexibilitet. Det miljötillstånd som vi nu jobbar med att förnya skriver till exempel med vad vi skjuter. Det kommer ju också ny utrustning, det är ett annat exempel på flexibiliteten.

Mohlin påpekade hur världsläget påverkar försvarets verksamhet och vikten av skjutfältet i Älvdalen.

Älgjakten och allmänhetens möjlighet att besöka det stora området ska fortsätta att gälla, men skulle världsläget försämras än mer så kan skjutfältet behöva användas mer.

I det gamla, 20 sidor långa, miljötillståndet från 1994 står det att det inte ska ske någon verksamhet under älgjaktens två veckor, men också om restriktivitet vad gäller helger.

Nu finns två ansökningar om förnyade miljötillstånd som är mer anpassade till dagens verklighet.

— Ett av dem är ett snabbspår som vi hoppas ska kunna ge oss ett tillfälligt tillstånd om den ordinarie ansökan skulle dra ut på tiden, förklarar Pär Gerhardsson.

Artillerisystem 08 Archer i samband med en brigadövning på Älvdalens skjutfält. Arkivfoto Nisse Schmidt

Älvdalens skjutfält ingår sedan ett år i ett samarbetsavtal med USA, DCA (defence cooperation agreement), som tillsammans med Kvarn i Östergötland är utpekade områden inom Skövde garnison. Totalt finns 17 utpekade militärområden inom DCA där Älvdalens skjutfält är utpekat som militärläger och övningsområde.

DCA-avtalet berör USA och Sverige, men skjutfältet berör numera också Nato.

— Det här är ett av världens bästa skjutfält, summerar Pär Gerhardsson sin uppfattning om det stora skjutfältet i Älvdalen.