Siljan News logo
Annons
240411 Idre Fjäll Måns Öhrvall och elskotrar Foto Nisse Schmidt

Allt ska gå med elektricitet — skidanläggningar väljer eldrivna snöskotrar

När Måns Öhrvall, som basar för bland annat snön på Idre Fjäll, och hans kollegor tar snöskotern på olika uppdrag så är det nu närmast en ljudfri resa. Det är bara trumman som låter när banden snurrar. Inte heller någon avgaslukt lämnar de nya elskotrarna.

— Vi fick fem elskotrar i vintras och har nu haft dem i två månader. Så här långt är vi mer än nöjda med dem, även om det också finns en del brister med den här första generationen elsnöskotrar, säger Måns.

Annons
Måns Öhrvall med några av elskotrarna. Foto Nisse Schmidt

Den nackdel han främst tänker på är att de är sämre på att dra tungt och inte lika bra terrängen.

— Batteriet som sitter ganska högt ger en lite vinglig känsla, men de är ändå förvånansvärt bra balanserade.

— Det gäller att använda skotrarna till det som de är bra på och det är bland annat att skjutsa folk på eller när vi kör där det är mycket folk.

Just att köra bland skidåkare är något som generellt ska undvikas, men när det sker har de tysta elskotrarna ett annorlunda problem.

— När vi åker utför måste vi ha extra avstånd då ingen hör att vi kommer bakom dem. Nu ska vi få sirener monterade, så det hörs bättre när vi kommer, säger Måns.

Efter en lång väntan fick SkiStar sina första elsnöskotrar i större mängd till den här vintern och nu har även Idre Fjäll fått sina första fem.

— Vi hade visat intresse för ett antal elskotrar. I vintras fick vi beskedet att skotrarna var på väg.

— Vi kommer att ha både elskotrar och traditionella bensinskotrar de kommande åren. Än så länge är vi inte redo att gå över helt till elskotrar, säger Måns.

Framförallt är det arbetet vid snöläggningen som kräver kraft och möjligheten att dra tyngre lass.

— Det gäller också när vi använder snöskotrar för att dra skidspår i början på säsongen.

I ett skidområde passar de elektriska snöskotrarna riktigt bra. Under en dag handlar det om tre-fyra mils körning och möjlighet att ladda under lunchrasten vid behov.

— Nu har jag haft elskotern i parken i flera månader och även kört en hel del utrustning. Den fungerar riktigt bra.

— När jag kört en hel dag så har jag ändå haft 20 procent kvar av batteriet, säger Albin Nilsson, som jobbat i Idre Fjälls park i vinter.

Fulladdad ska skotern kunna ta sig 10 mil, men i en alpin anläggning blir det antagligen lite kortare. Att snabbladdare skotern ska ta ungefär 30 minuter.

För att kunna lada bekvämt har det monterats upp ett antal laddstationer, så skotrarna laddas under nätterna.

Laddstation för elskotrarna på  Idre Fjäll. Foto Nisse Schmidt

— De här skotrarna har vi köpt, de är inte särskilt dryga jämfört med de traditionella. Sedna återstår det fortfarande en utveckling och det finns detaljer som behöver förbättras, men jag tror det kommer att bl allt vanligare med elskotrar i en skidanläggning, säger Måns.

— Kommer det sedan bättre arbetsmaskiner så är det bra, men redan de här fem snöskotrarna är värdefulla i vårt miljöarbete.

I pistmaskinsgaraget intill stor en inlånad pistmaskin som är allt annat en eldriven. Det är kungen bland pistmaskiner,  en Pisten Bully 800.

— Det är ett demoexemplar som står här och som vi nu testat för att schakta snö. Det jobb som tidigare tog en vecka fixade den här maskinen på två dagar, säger Måns, imponerade av den röda bjässen.

— Den drar lite mer diesel, men med tanke på hur mycket effektivare den är så blir det närmast en vinst med den.

Annons
Snöberget täcks med bark för att vara redo att plockas fram i början av oktober. Foto Nisse Schmidt

För när Idre Fjäll nu stänge för säsongen så är det massor av snö som ska schaktas ihop till stora berg som ska täckas med bark eller presenningar.

— Vår ambition är att schakta så lite som möjligt och istället göra den snö som krävs när det är bra väderförhållanden, förklarar Måns.

På Idre Fjäll växer nu snöbergen, de placeras så det ska gå lätt att knuffa snön utför branterna eller ut på längdspåren.

Aldrig tidigare så har det sparats så  mycket snö.

— Vi har mätt in 250 000 kubik i de stora snöhögarna som vi tillverkat och till det kommer några sparhögar som vi nu schaktar i hopp, berättar Johan Persson, som är verksamhetschef på Idre Fjäll.

Totalt finns det sex sparhögar på fjället, snöberg som ska användas när vintern inleds i mitten av oktober.

—Det är viktigt att vi producerar rätt mängd snö och var snöhögarna placeras. Det handlar om att klara vårt behov med hänsyn till miljön, säger Johan.

I år behövs det därför ingen snöhög i Västhavet. Den placeras istället i Tallbacken där skicross-banans hopp planeras kunna sparas så man också kan erbjuda en skicross-bana till säsongsöppningen med hjälp av sparad snö.