Siljan News logo
Annons
Foto: Lyko

Lyko förvärvar ännu ett företag

Ännu ett företag inom hårvård och skönhet får nu Lyko Group AB som huvudägare sedan Lyko förvärvat 90,05 procent av företaget Grazette of Sweden AB. Köpet innebär att Lyko nu även blir ägare till sin första produktionsenhet genom Grazettes fabrik i Göteborg.

Grazette of Sweden AB grundades redan 1974 och är specialiserade på utveckling och tillverkning av innovativa skönhetsprodukter inom hårvård, hudvård, skägg och styling.

Företaget, med drygt 50 anställda, omsatte 66,6 miljoner kronor under 2020 och arbetar med både egna varumärken och projekt för både svenska och internationella skönhetsmärken.

– Det är ett anrikt företag med stor kompetens som kommer att snabba upp våra egna utvecklingsprocesser, säger Lykos kommunikation- och hållbarhetschef, Tom Thörnblom.

Annons
Tom Thörnblom. Foto: Lyko

Bland Grazettes storsäljare finns bland annat hårvårdsprodukterna under varumärket XL som återfinns på hyllan hos de flesta hårvårdssalonger. Företagets produkter finns också representerade i detaljhandeln, hos Apotek och på Spa-anläggningar.

– Utöver tillverkning har Grazette även ett uppbyggt nät av fysisk försäljning mot frisersalonger som blir viktig även för vår egen fortsatta utveckling, säger Tom Thörnblom.

Köpeskillingen för de 90,05 procenten av Grazette uppgår till 10,3 miljoner kronor men där också en option på de övriga 9,95 procenten ingår över de närmaste 2,5 åren.

Grazettes fabrik i Västra Frölunda, Göteborg, blir nu Lykos första egna tillverkningsenhet. Foto: Google streetview

Kvar som vd blir Grazettes grundare Hans Algeskog som också kan komma att hämta hem ytterligare drygt 30 miljoner ur optionsuppgörelsen om utvecklingen av affären leder till en förväntat ökad omsättning och väsentligt förbättrad lönsamhet.

– För vår del är vi väldigt glada över att kunna ta del av Hans erfarenhet också under de närmaste åren, säger Tom Thörnblom.

”Innovation har drivit Grazette under hela min spännande resa med Grazette. Lyko är den perfekta partnern och skapar stora möjligheter med sin starka digitala kompetens och europeiska expansion.  Jag har länge följt deras tillväxtresa och attraheras av deras kultur vilken varit helt avgörande för mitt val av partner”, skriver Hans Algeskog i en kommentar till affären.

Annons
I måndags offentliggjorde Rickard Lyko och Grazette of Swedens vd, Hans Algeskog, Lykos förvärv av Göteborgsföretaget. Foto: Lyko

Även Lykos vd, Rickard Lyko, framhåller de fördelar som förvärvet ger för Lykos fortsatta utveckling inom fysisk och digital handel och expansion i Europa:

”Det ska bli spännande med både egen tillverkning och B2B”, skriver han i ett inlägg på Facebook där B2B i klartext betyder business-to-business som marknadsstrategi mellan de båda företagen.

För Vansbros del innebär affären även att all lagerhantering och digitala försäljning av Grazettes sortiment nu flyttas till Lykos centrallager i Vansbro.