Siljan News logo
Annons
Rickard Lyko , VD

Lyko fortsätter investera stort: ”Kommer att vara 1 000 anställda i Vansbro 2028”

Lyko presenterade under veckan som gick sin delårsrapport för det tredje kvartalet. En rapport som visar fortsatt kraftig tillväxt och förbättrad lönsamhet på deras största marknader.

Samtidigt görs stora investeringar för att kunna fortsätta den snabba expansionen inom de mer etablerade marknaderna i Norden samt på den förhållandevis nya arenan i Europa.

Sedan föregående delårsrapport visar Lyko sitt resultat uppdelat i två olika rörelsedrivande segment; Norden och Europa. Man investerar i, och förbereder, Europa-marknaderna för att växla upp och summerar totalt 705 MSEK i nettoomsättning med en tillväxt på 25,7 procent i kvartalet. Periodens resultat slutar på 6,8 (14,9)MSEK.

Lyko har under kvartalet tecknat avtal om en utökad automationslösning med tillhörande bankfinansiering. Investeringen uppgår totalt till 43 miljoner euro och implementationsprojektet sträcker sig till slutet av 2025. Under kvartalet har man också betalat slutlig likvid för förvärv/tilläggsköpeskilling till minoritetsägaren i dotterbolaget Grazette AB.

— Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt. I Norden är vi starka. Uppbyggnaden av verksamheten i Europa kostar en del. Vi har investerat så mycket som det går i automation, berättar Rickard Lyko, VD.

Annons
Stora investeringar kring automationen i Vansbro ska ta Lyko framåt.

I Norden fortsätter man att växa kraftigt och ökar tillväxten till 25,3 procent och ebit-marginalen till 10,8 procent. Under perioden har man investerat stort i bland annat marknadsföring, övertygade om att det kommer att ge framtida resultat för det långsiktiga målet att bli top of mind inom skönhet i alla företagets marknader.

Inom det aktuella kvartalet har Lyko signerat kontrakt och säkrat finansiering för utbyggnaden av lagerautomationen i Vansbro. Anläggningen kommer mer än dubblera sin kapacitet vilket är helt avgörande för att kunna hantera tillväxten. Investeringarna i automatik ger också en förbättrad effektivitet samtidigt som man behåller en stor flexibilitet att hantera olika flöden inom logistiken. Allt ska vara i drift i slutet av 2025, men redan nu har man tagit investeringar på 91 MSEK. Under en tid har man arbetat för att kunna hantera logistik även för andra företag vilket resulterat i att man under kvartalet driftsatt sin första tredje-partslogistik-kund.

Trots ökad automation kommer den stora expansionen i Vansbro att leda till flera arbeten.

— Det är svårt att säga exakt hur tillväxten kommer att se ut men vi har en bild av att vi 2028 kommer att vara 1 000 anställda i Vansbro, berättar Rikard Lyko.

I Europa driver Lyko nu verksamhet i Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna och visar en snabb tillväxt med 52,2 procent under kvartalet. Management i de lokala teamen är på plats i Tyskland, Nederländerna och Polen och man vässar kunderbjudande och förbereder för att kunna växla upp försäljningen.

Annons
De fysiska butikerna bidrar till Lykos målsättning om att vara top of mind inom skönhet, bland annat genom att skapa content på sociala medier.

En stark försäljningsperiod närmar sig med evenemang som Singlesday, Black Friday och jul. Företagets populära adventskalendrar gav resultat och den mest exklusiva varianten, som fanns i 1 700 exemplar , sålde slut på dryga timmen i början av oktober. Siten höll och totalt var det över 37 000 kunder som köade.

Lyko har nu 30 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige, Norge och Finland och i november planeras öppning av den nya flaggskeppsbutiken på Drottningatan i Stockholm vid Sergels torg.  Förberedelserna är i full gång och etableringen har fått ett fint gensvar från leverantörer, kunder och media.

Butiksöppningen blir samtidigt starten på årets peak period och hela organisationen är nu på tå för att lyckas med de sista förberedelserna inför black week och julhandeln.

— Den här butiken kommer att bli tio gånger större än en vanlig Lykobutik, dessutom på allra bästa läge. Butikerna driver intresse till varumärket genom event. I en digital värld som vi lever i är det sådant som skapar content till sociala medier vilket delas både inför och efter ett evenemang. Det bidrar till att vi kan vara top of mind när det handlar om skönhetsprodukter, säger Rikard Lyko.