Siljan News logo
Annons
Foto Vansbro kommun.

Den kommer vara ”öppen” dygnet runt

Nu kan man i Vansbro göra en orosanmälan digitalt om man befarar att något barn far illa. En e-tjänst som kan användas av alla som vill göra en anmälan, både för de som är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet misstänker att ett barn far illa och andra som inte omfattas men ändå uppmanas att göra en anmälan.

— Förarbetet har tagit lång tid, en gedigen risk- och konsekvensbedömning har gjorts som kontinuerligt stämts av med kommunens dataskyddsombud samt genomgångar av handläggningsrutiner för både vuxen samt barn och ungdom för att få ett bra flöde, berättar Sara Berglund som är Enhetschef IFO, Sektor social omsorg/Individ- och familjeomsorgen i Vansbro och fortsätter.

— E-tjänsten ”smygstartades” internt genom att lanseras för skola och förskola i kommunen, för att sedan lanseras externt den 22 september.

Socialtjänstens arbete med orosanmälningar och utredningar är en process som ska präglas av skyndsamhet, noggrann dokumentation och samverkan med andra aktörer. Det huvudsakliga målet är alltid att säkerställa barnets bästa och att vid behov erbjuda stöd eller skydd enligt socialtjänstlagen.

I Vansbro kommun har det under januari till augusti 2025 kommit in 288 anmälningar, varav 266 har varit barn och unga. Förutom att få bättre struktur och mindre administration ser Sara flera andra fördelar och berättar avslutningsvis.

— Den kommer att vara tillgänglig dygnet runt och samtidigt blir det en minskad tröskel för anmälan, genom att det blir enklare för både privatpersoner och yrkesverksamma att ta ansvar och anmäla oro. Sedan kommer informationen i anmälningar att bli mer strukturerad eftersom e-tjänsten innehåller vägledande frågor som hjälper anmälaren att lämna relevant och tydlig information, vilket underlättar och snabbar på handläggningen.