Siljan News logo
Annons
Arkivfoto Patrik Harrysson/Nisses SportBild

Cruisingarrangören vill slippa ”blyslädarna”: ”De för ett jävla liv”

Augustifesten i Smedjebacken är igång och redan första lördagen äger en stor höjdpunkt rum i form av den årliga cruisingen genom stadens gator.

Arrangören VB Cruising hoppas mycket på fint väder, men också att man ska lyckas undvika att bilar som släpar i asfalten tar sig in.

Alla känner till dem. Raggarbilarna som monterats så att bakre delen av karossen släpar i gatan så att det slår gnistor om det. Coolt tycker vissa, i huvudsak de som gör det.

Men det tycker inte VB Cruising, som arrangerar cruisingen i Smedjebacken.

— Vi kämpar med att få bort de här blyslädarna. De för ett jävla liv. Jag har pratat med polisen. De har lovat att komma med tre bilar i år. Men de sa de förra året också så får vi två så är vi glada, säger Tor Hägglund, allt i allo i VB Cruising.

Annons
Tor Hägglund hoppas slippa bilar som släpar i asfalten i Smedjebacken. Foto: John Leander

 Hur ska ni göra för att hindra de här bilarna från att komma in cruisingområdet?

— Det är det som är så svårt. Vi har vakter som kommer att stå på sina ställen och plocka undan bilar som vi inte tycker passar in, men de slinker in ändå. Och polisen kan inte göra någonting. Bilarna är ju lagliga.

Så man får köra bilar som släpar i marken?

— Ja, det är ju det som är så konstigt. Att det fungerar det begriper jag inte.

För att komma till rätta med cruisingens negativa sidor har VB Cruisers tagit intryck av hur man har la upp ett strikt skriftligt regelverk i samband med Summer Meet i Västerås i början av juli.

Skulle man få delta där gällde högst 20 kilometer i timmen. Man fick bara ha så många passagerare i bilen att det var säkert att framföra fordonet. Man fick inte färdas på motorhuv, tak, bagageutrymmet eller sitta på ryggstöd. Man var tvungen att sitta ner i bilen. Burnouts var inte tillåtet.

Polisen tog på sig att genomföra trafikkontroller för att upptäcka bristfälliga fordon och förare som bröt mot gällande regler på och utanför cruisingsträckan.

Kort sagt ett koncept som VB Cruisers låtit sig inspireras av.

— Det är klockrent. Jag har pratat med Polisen så det kommer att bli exakt likadant här. För någon gång måste det bli ett slut på det här jävla ”tjålet” säger Tor Hägglund och menar att problemen riskerar att skrämma bort många som annars gärna är med på cruisingen.

— De fina bilarna försvinner mer och mer. Folk vill inte ut och åka bland de här. Tyvärr blir det så. Det är tråkigt att de här ungdomarna ska få förstöra allting.

Annons
Foto: John Leander

Men trots dessa orosmoln ser årets cruising i Smedjebacken ändå ut att bli välbesökt.

— Det kommer mellan 600 och 800 bilar. Jag tror det kommer att bli bra. Jag tror på det, annars skulle man inte hålla på. Det är bara så, säger Tor Hägglund.

Så fest lär det bli. Förutom själva cruisingen ska det serveras mat och bjudas på musikunderhållning med The Ryders vi klubbstugan.

Till sist får Tor Hägglund den obligatoriska frågan.

Vad ska allt det här vara bra för?

— Ja, vad ska jag svara på det? Jag är ju en gammal räv som hållit på med det här i så många år och har alltid gillat det här med bilarna och framför allt cruisingen. Det verkar ju som att det fortsätter att leva än.