
Nybildad förening vill göra miljonsatsning för att rädda kyrkbåtstraditionen i Siljan
En nybildad ekonomisk förening kämpar för att bevara den unika kyrkbåtsbyggartraditionen kvar runt Siljan. Nu söker Siljan Kyrkbåtsvarv bidrag från Leksand, Rättvik, Orsa och Mora för att digitalisera 3D-modeller samt mallar som finns kvar efter kyrkbåtsbyggaren Arne Håll som avled förra året.
— Det finns inga ritningar – allt fanns i Arnes huvud, men det finns mallar kvar så vi behöver spara på kunskap och kompetens på något sätt så att man inte ska börja från helt från noll nästa gång, säger Mats Niss, ordförande för Brudbiga Roddklubb och styrelseledamot i den nybildade föreningen.
Båtbyggeri är ett hantverk som har funnits på Sollerön i århundraden. Hantverket har gått i arv från far till son och från början av 70-talet fram till förra året byggde Arne Håll kyrkbåtarna, först tillsammans med sin far Lars, sedan från slutet av 80-talet på egen hand. När Arne hastigt avled i början av förra året försvann den ende i Dalarna som kunde konsten att bygga kyrkbåtar på gammalt vis. Efter sig lämnade han en påbörjad båt som var beställd av Brudpiga, en båt skulle kunna gå förlorad men som nu kan komma att räddas med hjälp av modern teknik.

— Det fanns inga dokumentationer på något vis hur det går till, det hade varit förfärligt att behöva såga isär den efter allt som gjorts. Men nu har vi gjort laserscanning dels på en färdig båt, dels på den här jiggen som finns på Sollerön, förklarar Mats Niss.
Sammanlagt söker föreningen 110 000 kronor som ska användas för att kunna bevara 3D-materialet digitalt för framtiden och förhoppningen är att hitta en båtbyggare som med hjälp av dokumenten kan färdigställa kyrkbåten som Håll påbörjade.
— Den är 25 till 30 procent färdigbyggd, med rätt person och tillgång till verkstad skulle den kunna färdigställas, menar Niss.

Ett problem är att de som behärskar hantverket att bygga båtar inte bor i Dalarna. Men en fungerande verkstad skulle kunna underlätta för framtida byggare och för att säkra för det vill föreningen vill köpa Hålls verkstad på Sollerön.
— Då blir inte startsträckan så lång. Man slipper skaffa alla grejer och ordna verkstad själv. Det är inga jättebelopp, vi har fått lite pengar från Swedbank och Leksands Sparbank och några till, men vi är inte i mål. Vi håller på att söka bidrag på annat håll, så vi har inte gett upp, säger han.
Kyrkbåtsrodden på Siljan som arrangeras en vecka varje sommar har en lång tradition bakom sig och lockar tusentals besökare. I dag tävlar fem till sex kyrkbåtar ute på Siljan som transporteras ihop över sjön till de olika tävlingarna. Varje båt väger cirka ett ton och att bogsera dessa över vattnet ihop är ett riskfyllt moment som skulle kunna få förödande konsekvenser för både sporten och hantverket om det vill sig riktigt illa.

— Skulle det komma ett oväder eller någonting så kan sex båtar försvinna i ett nafs, då blir det svårt, avslutar Mats Niss.