
Nu bildas bolaget som ska förverkliga järnvägsplanerna till Sälen
Järnvägsplanerna till Sälen tar nu form på ett formellt sätt. Det när ett bolag bildas som ska driva projekteringen av den järnväg till Sälen som snabbt kommer allt närmare ett förverkligande. Under tisdagen presenteras planerna för EU med ett besök i Strasbourg.
— Där ska vi presentera våra planer och vi kommer också att träffa både Jonas Sjöstedt (V) och Dalarnas Sofie Eriksson (S), berättar Anders Bjernulf på plats i Frankrike tillsammans med Malung-Sälens kommunalråd Hans Unander (S) och riksdagsman Lars Isacsson från Avesta (S).
Ander Bjernulf är än så länge vd för Destination Sälenfjällen. Det innan han går över och blir SkiStars nya destinationschef för Sälen.
Det jobb som nu pågår med att få till en järnväg till Sälen och hela vägen förbi Stöten till flygplatsen är något som Siljan News berättat om tidigare.
— Det vi nu gör är att vi håller på att bilda bolaget Scandinavian Mountain Railway AB, berättar Anders.
Det blir ett bolag med Destination Sälenfjällen som ägare.
— Kommuner längs sträckan kommer liksom företag att erbjudas att bli delägare. Det viktiga är nu att kunna inleda arbetet med lite högre tempo och kunna gå vidare. Det är därför som bolaget bildas, säger Anders.
För Malung-Sälens kommun handlar det om att vara med och dela på initialkostnaderna för att ta fram underlaget, något som lär landa på ett par miljoner kronor.
Ett arbete med med en ny översiktsplan, för att rymma en järnvägslösning pågår och ska förhoppningsvis vara klar till årsskiftet.
Inför det senaste kommunalfullmäktigemötet, men också i samband med företagardagarna för Malung-Sälens företag i Rättvik, så presenterades de stora planerna som från början var en järnväg till Lindvallen som nu handlar om att nå flygplatsen.
— Där ska norrmännen möta upp och koppla ihop sig med oss så det skapas en tredje järnväg från Norge till svenska ostkusten.
Planen är att bolaget ska ta över hela den befintliga järnvägen från Repbäcken norr om Borlänge via Vansbro, Malung och fram till Malungsfors, en sträcka på 129 km. Sedan kommer en ny järnväg att byggas och delvis följa den gamla banvallen fram till Torgås där spåret kommer att korsa älven. Sedan byggs spåret på betongpelare upp till Lindvallen.
Fiskarheden kommer i så fall att få ett eget spår via en bro in på industriområdet.

— Just skogsindustrins behov är viktiga och värdefulla. Utöver Fiskarheden så har också några containers med stenmaterial från Wasasten i Mångsbodarna fraktats som ett test med tåg till hamnar för vidare transporter, berättar Anders.
Det som trycker på för behovet av en järnväg är ändå framförallt turistnäringen och utmaningen med hållbarhet.
— 80 procent av det klimatavtryck som sker vid ett besök i Sälen kommer från resan hit. Fjällanläggningarna är duktiga på att jobba med klimatsmarta åtgärder, men det är resan som är den stora utmaningen och då är järnväg en lösning, förklarar Anders.

Gustav Eriksson är vd på Kläppen och ser stora möjligheter med en järnväg.
— Hela järnvägsprojektet är superviktigt för hela regionen. Hållbar långsiktig turism året runt samt hållbara transporter för lokalbefolkning och industri.
— Nu när nya satsningar för infrastruktur är på gång från regeringen samt trycket från Nato om möjligheterna att kunna transportera material i väst-östlig sträckning är det många saker som ramlar på plats och vårat projekt kompletterar de tankarna som ligger mycket bra, säger Gustav.
För utöver att arbetet med att få till en järnväg till Lindvallen så pågar parallellt planerna med att också kunna knyta ihop järnvägen med Norge.
— Där handlar det om ett önskemål att få en järnväg från Norge vidare till flygfältet och sedan vidare för att nå Sveriges östkust, säger Anders Bjernulf.
Det norska regementet i Rena får nu avsevärda ekonomiska förstärkningar för att utvecklas och det handlar också om infrastruktur.
— Rena ska få 300 miljarder extra och kräver en redundans, där är man tydlig med att det handlar om när och inte om.
— Det är något som även skulle gynna det svenska försvaret. Vill de sedan nå Älvdalens skjutfält så jobbas den sträcka som ligger i vår kommun nu in i vår översiktsplan. Det skulle då bli längs den gamla banvallen ovanför Sörsjön.
För turistnäringen i idreområdet skulle det innebära tåg till Särna eller där den gamla banvallen passerar Sörberget. Byggs det med önskemål från försvaret så ligger det nära till hands att rälsen då korsar väg 70 vid Sörberget för att nå skjutfältet den vägen.
— Den möjligheten finns om försvaret är intresserade, men för vår del handlar det i första hand om en järnväg till Lindvallen och vidare förbi Stöten och flygfältet till Norge och Trysil samt vidare mot Elverum, säger Anders.
Kostnaden för en modern järnväg med helsvetsad räls från Borlänge till Elverum beräknas till 15 miljarder kronor i grova drag. Hastigheten på sträckan skulle då kunna höjas från dagens 40 km/tim till 140 km/tim.
— Det blir inte en elektrifierad sträcka. Tanken är att driva tågen med vätgas. Dels skulle det bli väldigt mycket mer kostsamt med elektrifiering. Sedan vill försvaret kunna ha en förbindelse som inte är beroende av el.
När projektet presenterades för fullmäktige fanns en oro för kostnaderna för kommunen.
— Kostnaderna finns enbart i samband med att bolaget bildas och under prospekteringen. När det väl ska börja byggas räls så sker det med extern finansiering.
Efter kontakter med försvarsmakten har placeringen av stationen vid Lindvallen justerats till området nedanför ICA Lindvallen.
— Det handlar om att minska backen för att även försvarets tunga transporter ska orka upp för att sedan kunna fortsätta mot Norge eller eventuellt mot Älvdalens skjutfält.
När det gäller Trafikverket och Regionen Dalarna så förs en dialog.
— Vi känner ett stöd från dem och i det här läget är vi beredda att bygga i egen regi för att det ska gå fortare, betonar Anders.
— Försvaret är generellt ganska fåordigt, men det besked vi fått är att om vi bygger så tycker de att det är bra.
Blir banan av och försvaret kommer att nyttja den så kommer det att ske med banavgifter som då ska vara med och finansiera driften.
Totalt beräknas en färdig bana Borlänge-Sälen-Trysil-Elverum kunna betjäna 800 000 passagerare och 1,5 miljoner ton gods.
— Det är ju ett fantastiskt projekt vi gör gemensamt med riktigt bra samverkan med alla inom destination Sälenfjällen samt kommun och det offentliga, säger Gustav Eriksson.
— Detta börjar faktiskt bli en verklighet vilket är oerhört positivt. Nu kan vi konkret börja skissa på train in- ski out i Kläppen, som kommer vara en hållplats längs nya bansträckningen.
Med det nya bolaget på plats finns en juridisk motpart med organisationsnummer och kompetens.
— Nu kan arbetet ta fart på riktigt. Visserligen är det tråkigt att det ska behövas en oro i världen, men i det här fallet kan den också innebära att det nu kan bli möjligt med en järnväg från Norge till svenska ostkusten via Sälen, säger Anders Bjernulf.
En järnväg till Sälen skulle också ha ett värde i orostider om befolkning måste flyttas. I Sälen finns över 100 000 bäddar.

Älvdalens kommun är inte med på tåget till Lindvallen och flygplatsen samt planerna för att nå skjutfältet via Särna. Det trots att turistnäringen i norra kommundelen varit tydliga med att en järnväg är oerhört värdefull. Istället är Älvdalens kommun beredda att investera stora pengar på att förlänga järnvägen genom Gåsvarv för att öppna för persontrafik.
I Malung ser man möjligheten med pendeltågstrafik med en hastighet på 140 km/tim som en möjlighet när trafiken till Lindvallen och kanske Norge kommer igång.
— Vi hade räknat med att bygga till Lindvallen, men så dök försvaret upp och med det nya möjligheter.
— Nu handlar arbetet om att Norge bygger till flygplatsen, sedan förbinder vi från Lindvallen till flygplatsen säger Anders Bjernulf.
För det som var en otänkbar tanke för fem år sedan kan nu bli verklighet.