Siljan News logo
Annons

”Handlar om att få hit människor som vill leva, bo och verka här”

Hur hållbart och lönsamt är Classic Car Week för näringslivet i Rättvik? Det är frågor aktualiserats de senaste åren och som föreningen Destination Rättvik nu vill titta närmare på.

— Vi vill göra en undersökning och jämföra intäkterna under olika sommarveckor för att se vad det ger Rättvik egentligen, säger Lena Jäderbrink från Destination Rättvik.

Under CCW strömmar tusentals människor in till Rättvik och under veckan myllrar det av bilar. Men hur många är det egentligen som köper aktivitetsarmband hos CCW eller handlar i de lokala butikerna? Många företagare i Rättvik upplever nämligen att även om det är mycket folk så kostar veckan kanske mer än vad den smakar.

Annons
Classic Carweek 2025

— Vad ger det för pengar om man tänker på alla störmoment som är? Vi ska försöka att göra en grundläggande undersökning och intervjua företagare i kommunen och titta på om det är bra företagsmässigt och om det är bra för Rättvik att vi får den här stämpeln på oss att det är stökigt.

Under åren har kommunen fått ta emot mängder med samtal från såväl invånare som besökare som klagat på fylla, stök och höga ljudnivåer under CCW. Turister som planerat sin semester i Rättvik har lämnat då de upplevt att det varit omöjligt att kunna sova på tillexempel campingen. Det här är en bild av Rättvik som man gärna skulle vilja vara utan då kommunen, precis som många andra kommuner behöver öka inflyttningen.

Annons

Lena Jäderbrink från Destination Rättvik som ska undersöka fördelar och nackdelar med Classic Carweek.

— Det handlar om det här med attraktion och få människor att flytta hit som vill leva, bo och verka här. Om man lägger ihop alla parametrar, både mjuka och hårda värden så tror jag att vi kommer fram till att det kanske är dags att titta på något annat som är mer lönsamt, Classic har också svårt att få det att gå runt när besökarna inte köper av dem, säger Jäderbrink.

Det som många företagare däremot kan se ger ett uppsving under sommaren är när det är konserter i Dalhalla. Då fylls såväl hotellen som restaurangerna och butikerna vittnar om en köpkraftig målgrupp.

— Min rent personliga uppfattning är att en helg som den här tror jag ger absolut lika mycket pengar till Rättvik som under Classic fast utan alla extra kostnader som tillkommer med polisinsatser, extra rengöring och så vidare. Målgruppen som kommer nu är köpstark och handlar i våra butiker, under Classic Car Week handlar inte folk på det viset, avslutar Jäderbrink.