
Engelsmannen John-Francis Goodacre hittade drömjobbet i Rättvik
Folkmusiken förde engelsmannen John-Francis Goodacre till Rättvik för första gången tio år sedan — då hade han ingen aning om att han skulle återvända. I dag lever och andas han folkmusik som arkivarie på Folkmusikens Hus och som ena hälften i folkmusikduon Goodacre/Andersson som släppt sitt första album under en hejdundrande releasefest i Sunne nyligen.
— Det känns stort. Det var fyllt med folk och vi spelade nästan konstant i två timmar. Det var en danskväll och det är dansmusiken vi älskar mest i grunden, det är något med att spela direkt för folk som rör sig, det blir extatiskt på något sätt så det kändes väldigt kul att ha det som skivsläpps-spelning, säger Goodacre.
Det har nu gått nästan fem år sedan John-Francis lämnade hemlandet för att bosätta sig permanent i hjärtat av Dalarna. Första gången han kom till Rättvik var genom ett Ethnoläger för tio år sedan – en vecka som kom att förändra livet.
— Jag tror att om man pratar med någon som har gått på Ethno så inser man vilken otroligt stor betydelse det har för att knyta kontakter världen över. Jag bodde i England men lärde plötsligt känna 50 musiker överallt i Sverige och jag träffade även min blivande fru där. Då hade jag ingen aning om att jag skulle flytta tillbaka till den här trakten.

Men landet kallade och John–Francis återvände för att studera folkmusik både på folkhögskolan i Malung och på Musikhögskolan i Arvika under en tid för att sedan återvända hem till England. Där blev det studier till arkivarie – vilket senare skulle öppna dörrarna till drömjobbet.
— Jag hade två viktiga spår i mitt liv, det ena var musiken som alltid varit min största kärlek, men jag ville inte bli musiker på heltid utan jag ville ha ett annat yrke, så jag utbildade mig till arkivarie för jag har alltid haft ett superintresse för historia. Och just när jag blev klar med min utbildning så dök Folkmusikarkivarietjänsten upp på Folkmusikens Hus vilket ju var sådan otrolig tur och tajming. Det finns några enstaka jobb i världen som förenar folkmusik och arkivarieyrket och plötsligt när jag är färdigutbildad så dyker det upp ett jobb på det perfekta stället, säger John–Francis med ett leende.
I dag kan han förena sin passion för musik och historia både i arkiven på Folkmusikens Hus och som frilansande musiker, bland annat tillsammans med frilansmusikern Anna–Karin Andersson som bor i Skåne och som han nu alltså släpper albumet Vidd ihop med.
— Vi träffade för tre år sedan på en spelmansstämma och jammade med varandra sent på natten. Vi insåg hur mycket vi hade gemensamt även om vi inte kände varandra innan, det är fint med platser där man kan träffas på så sätt. Vi har sedan åkt fram och tillbaka mellan Dalarna och Skåne varje gång vi ska repa och spela, vi gillar det här intensiva sättet att spela ihop på, förklarar Goodacre.

Han spelar fiol, viola d’amore (en sorts fiol med understrängar som skapar extra klang och resonans) samt svensk säckpipa och Anna-Karin spelar hardingfela, ett norskt resonanssträngat instrument. Musiken de spelar har spridda rötter – dels från Dalarna, Värmland och Norge, dels ny musik de skapat ihop. På skivan finns också några med sekunder från en hundra år gammal inspelning som Goodacre hittat i arkiven.
— Några av de äldsta inspelningar vi har från Dalarna är från Särna. Det var en norsk folkmusiksamlare på 1920-talet som åkte dit med en fonograf och spelade i en spelman som hette Spaken, han hade helt otroligt energi och spelsätt. Vi har med några sekunder av den där inspelningen som sparkar i gång en av våra spår på skivan.
Även om Goodacre har en passion för historia och att bevara och lyfta gamla låtskatter ur arkivet vill han se en folkmusiktradition som ständigt utvecklas och tar nya uttryck.
— Det finns en gammal föreställning om att man inte ska blanda folkmusik, att det då finns något som man riskerar att tappa bort. Men den har en så otrolig kraft i sig att den klarar vad som helst, den har överlevt så otroligt lång tid. Det är många yngre som jag tycker dyker upp och kommer på konserter och det är också många som experimenterar med att blanda genren med andra uttryck. Här går Norge lite före, där har man folkmusikklubbnätter i Oslo med folkmusik Dj:s, man har kvar det riktigt råa gamla fast blandar det med tekno eller något annat.
Skivan Vidd har Goodacre/Andersson kunnat skapa tack vare stöd från Kulturrådet och närmast väntar nu en spelning i Malmö, följt av Falun på Lucia och i Rättvik i mars.
— Det ser vi mycket fram emot, det känns väldigt kul att äntligen dela musiken med världen, avslutar Goodacre.