Siljan News logo
Annons
Inlandsbanan och tåget ”turisten” passerar endast någon meter ifrån vattentornet i Emådalen. Foto. Helene Lindh

”Det är viktigt att man har fler än ett transportsystem”

Inlandsbanan är ofta omdiskuterad när det gäller en upprustning av banan, något som många vill se. Riksdagsmannen från Dalarna, Mathias Bengtsson (KD), har lagt en motion om just detta och vill att regeringen läggs pengar på en sådan satsning.

— Jag har under min första motionstid i riksdagen lämnat in en motion om Inlandsbanan. Sträckan behöver rustas upp för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt i inlandet. Det vore viktigt för hela Dalarna, inte minst Mora och Orsa, skriver den Gagnefbördige politikern i ett mail till Siljan News.

— Jag tror det är viktigt att den här frågan lyfts på alla nivåer och att lämna in den här motionen blir ett sätt att påverka i frågan, poängterar han.

Annons
Det så kallade ”Snötåget” trafikerar Inlandsbanan. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Mathias är utbildningspolitisk talesperson och riksdagsledamot som tillsammans med sin partikollega Magnus Jacobsson författat motionen som innefattar upprustning av Inlandsbanan, men även Kinnekullebanan.

De uppmanar att riksdagen att ställa sig bakom det som anförs i motionen om att utreda en upprustning och utbyggnad av Inlandsbanan och Kinnekullebanan och att riksdagen tillkännager detta för regeringen.

I motionen skriver KD-duon i sin motivering:

— Kriget i Ukraina har visat hur viktigt det är att man har fungerande infrastruktur som inte är beroende el. Just nu arbetar de flesta för att en större del av den svenska infrastrukturen skall elektrifieras. Det är bra utifrån ett miljöperspektiv, men det finns också risker då det kan leda till att stora delar av transportsystemet lamslås om en fiende skadar elnätet.

— En annan erfarenhet av Ukrainakriget är hur viktigt det är att man har fler än ett transportsystem. Idag har Sverige ett huvudspår mellan norra och södra Sverige längs med kusten. I fredstid fungerar detta väldigt väl men om vi hamnar i ett mer utsatt läge
är det väldigt lätt att skada denna infrastruktur.

De menar att det dock finns en möjlighet att på ett förhållandevis enkelt sätt bygga upp ett alternativt järnvägssystem som går längre in i landet. De skriver i motionen: ”Inlandsbanan går i praktiken ifrån Kiruna till Kristinehamn, samtidigt som Kinekullebanan går från Gårdsjö via Mariestad ner till Vara och Göteborg.”

Annons
Orsa Järnvägsförening glider sakta in på stationen i Orsa. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Deras förslag går bland annat ut på att de här banorna byggs samman mellan Kristinehamn och Mariestad samt att inlandsbanan byggs ut med ett antal lämpliga mötesspår och att det då skapas ett helt nytt tågstråk ifrån Kiruna till Göteborg.

— En upprustning av stråken är också en förutsättning för både turistsatsningar, jobb och tillväxt i hela landet. Stora delar av landets skogsareal finns längs med Inlandsbanan. En upprustning av banan skulle vara av stor nytta för skogsnäringen och flytta godstransporter från väg till järnväg.

— Även gruvnäringen nyttjar banan. Redan idag håller ledningen för Inlandsbanan på att utreda förutsättningarna för att banan skall betjänas av vätgasanläggningar som producerar vätgas längs med spåret, motiverar bland Mathias Bengtsson och KD-kollegan Magnus Jacobsson i sin motion varför Inlandsbanan ska upprustas.