
”Vi kommer att överklaga till regeringen”
För tre veckor sedan fastställde Trafikverket vägplanen för den nya sträckningen mellan Vattnäs och Trunna.
Byggstart kommer ske tidigast 2026.
Sörmedsjöns byförening har dock inte gett upp hoppet om att stoppa planerna för den nya sträckningen efter E45.
— Nej, vi måste tro på det här. Vi kommer att skicka in en skrivelse till regeringen och överklaga beslutet, säger Per Svennar.
— Det här är sista rycket. Vi måste överklaga, det är så mycket tokigheter i det här, menar Tord Häggström.
Båda sitter i styrelsen för byföreningen och är med i den lilla grupp om fyra personer som har till uppgift att att bevaka Trafikverkets planer gällande den ny sträckningen Vattnäs-Trunna. De övriga två övriga är ordförande Peter Pålsson och Örjan Ljungvall.

I helgen presenterade byföreningen för allmänheten Trafikverkets kartor hur den nya vägen kommer att gå fram och hur det drabbar de boende.
— Det var många som kom hit och fick information. De åkte runt och kikade hur det är tänkt vägsträckningen ska se ut, sedan kom de tillbaka nästa dag och var nästan gråtfärdiga när de insåg hur det skulle drabba dem. En del får fyra kilometer omväg ut på E45 om de till exempel ska ta sig till Mora, berättar Tord.
Intresset att titta på Trafikverkets kartor som fanns att skåda i Holens bystuga var stort från allmänheten. Både Per Svennar och Tord Häggström uppskattar besöksantalet till runt 100 över de båda dagarna. Det fanns hela tiden minst en i ovan nämnda kvartett som informerade besökarna.
— Det här gör man för en tidsvinst på under en minut på den här sträckan, understryker både Svennar och Häggström.
Det är planerat för en 2+1-väg där hastigheten som högst är 100 km/h, men till exempel vid Vattnäs där kommer hastigheten att sänkas från dagens 90 km/h till 80. Det kommer att finnas ett vajjerräcke i mitten som skiljer den trefiliga vägen.
— Tänk dig en EPA som ska åka mellan Orsa och Mora, då kan den efter den enfiliga vägen stoppa upp trafiken tre kilometer, säger Häggström.
E45 behöver göras säkrare efter den här sträckan, det är de flesta överens om.
— Men det kan man göra efter den befintliga vägen. Man bygger på för gång- och cykeltrafikanter och låter det fortsatt vara 60 km/h. Det är ju det enklaste och billigaste alternativet, poängterar Tord och Per.
Tord Häggström bor i dag bara åtta meter från nuvarande E45. Han är en av många som kommer att drabbas av den nya sträckningen.
— Mitt andningshål nu är att jag ser Orsasjön. Vid den nya sträckningen hamnar E45 nedanför mitt hus. Där kommer det bilar som kör i 100 km/h och då blir bullernivån för hög för närliggande fastigheter. Det ska sättas upp någon form av bullerplank, vilket kommer skymma utsikten mot Orsasjön och jag kommer bara att se bergstopparna i Kumbelnäs.
— Det kommer också innebära att jag får trafik från tre håll vid min fastighet, det kommer att bli som att bo mitt i en rondell, menar en starkt kritisk Häggström. Jag har bett Trafikverket att flytta mitt boningshus, så att jag får behålla mitt andningshål, men det har de inte gått med på.

Den här sträckningen har diskuterats 50-60 år utan att det hänt särskilt mycket. Men nu har Trafikverket fastställt vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna, vilket Siljan News berättade om den 18 mars.
”Vattnäs och Trunna ska utformas och byggas, med hänsyn till både människa och miljö. Att vägplanen nu är fastställd innebär att den har genomgått en opartisk bedömning utifrån vilken påverkan den har på miljö, hälsa och intrång. Resultatet av bedömningen är att projektets syfte uppfylls.”
”Syftet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på sträckan, samtidigt som hänsyn tas till viktiga miljö- och kulturvärden samt till boendemiljön. Bedömningen är att fördelarna för allmänheten överväger de olägenheter som kan orsakas för enskilda intressen”, skrev Trafikverket i ett pressmeddelande.
— De tar bort 13 hektar åkermark för bönderna. Den nya vägen kommer att skära av åkrarna och de ytor som blir kvar kommer ge alldeles för dålig lönsamhet, så förmodligen kommer dessa åkrar att växa igen, tror Häggström blir följden.
— Det här vägprojektet de jobbar med är från 2007, så det är ett nästan 20 år gammalt projekt som är otidsenligt. Då fanns fem alternativ och de valde det som kallas Väst 3. Från början var det avsatt 153 miljoner till vägbygget, nu är det budgeterat till 571 miljoner kronor. Den här sträckningen ingår i Trafikverkets trafikplan 2014-2025, så det verkar som man hamnat i tidsnöd och därför ”piskat igenom” det här beslutet.

Häggström berättar att han skrev till Trafikverket redan för 20 år sedan angående planerna för E45 och han har följt alla turer. Han är väl insatt och räknar upp väldigt många frågetecken som finns med den nya vägsträckningen. Många fler än vi kan berätta om här.
— Bygg ut befintlig väg med gång- och cykelväg, det blir billigast. Lägg sedan pengarna på att göra vägen bättre norr om Orsa. Vid Emådalen fastnar ju långtradare varje vinter, ta tag i den biten i stället, är Tord Häggström och Per Svennars förslag.
I och med att vägplanen är fastställd ser det mörkt ut för de som är emot det hela, men Sörmedsjöns byförening ger inte upp och det poängteras att man känner ett starkt stöd från allmänheten.
— Det är väldigt många som opponerar sig mot det här som skickar in egna skrivelser. Vi har samlat in synpunkter från folk som varit här och tittat på kartorna från Trafikverket och vi ska också författa en skrivelse till regeringen som ska vara inlämnad senast den 15 april. Så får vi se vad som händer efter det, avrundar Tord Häggström och Per Svennar.
