Siljan News logo
Annons
Per Svennar, styrelsemedlem i Sörmedsjöns byförening, visar här ett par besökare hur sträckningen Vattnäs-Trunna kommer att bli. Arkivfoto. Jörgen Wåger

”Klart man är besviken på att regeringen väljer att slösa på skattepengar”

Protesterna och argumenten att det blir för stora ingrepp i naturen och för de boende hjälpte inte.

Nu har regeringen klubbat igenom vägprojektet för sträckan Vattnäs-Trunna.

Arbetet påbörjas tidigast under 2027 och den beräknade kostnaden är 570 miljoner kronor.

— Klart man är besviken. Regeringen har inte lyssnat på sakliga argument, utan här väljer man att slösa på skattepengar som kunnat användas bättre.

Det säger Peter Paulsson, lantbrukare i Lindänget och ordförande i Sörmedsjöns byförening. Sträckan Vattnäs-Trunna har varit under diskussion och utredning hur många år som helst.

Nu ser det ut som man har kommit i mål efter alla dessa år.

Annons
Sträckningen mellan Vattnäs och Trunna har diskuterats under många år. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Trafikverket fastställde vägplanen för den nya sträckningen i mars 2024, men byföreningen med flera överklagade till regeringen som nu alltså kommit med sitt beslut att avslå överklagandena.

— Det har hållits mängder med samråd under många år. Det har kommit in synpunkter, men det har man i princip inte lyssnat nånting på, inte mer än att ha tagit hänsyn till diverse fjärilar. Ingen hänsyn har tagits till de boende, menar Sörmedsjöns ordförande.

Regeringen har avslagit överklagandena av vägplanen för E45 mellan Vattnäs och Trunna. Därmed har planen vunnit laga kraft och Trafikverket kan gå vidare med projektet och förbereda inför byggstart.

— Det här är ett viktigt steg i projektet. Att vägplanen har vunnit laga kraft innebär att vi kan fortsätta arbetet med att skapa en säkrare och mer framkomlig väg mellan Vattnäs och Trunna, säger Ida Friberg, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande från Trafikverket.

Nu när vägplanen är klar kan Trafikverket ta nästa steg i förberedelserna och göra klart handlingarna inför upphandling av entreprenör. Byggstarten blir tidigast 2027.

— Vi planerar att göra vissa arbeten i området innan vi börjar bygga, bland annat bullerskyddsåtgärder, ledningsarbeten, avverkning och lantmäteriförrättningar. Du kan därför märka aktivitet i området redan innan byggstarten, poängterar Friberg.

Vägprojektet efter E45 söder om Orsa, sträckan mellan Vattnäs och Trunna, får en ny västlig sträckning mellan Vattnäs och Vångsgärde och följer därefter den befintliga vägen cirka en kilometer genom Vångsgärde till Holen. Sedan får vägen åter en ny sträckning väster om den nuvarande vägen fram till Trunna, skriver Trafikverket i sin information.

Annons
Pålagården revs för fyra år sedan. Det för att göra plats för den nya sträckningen Vattnäs-Trunna. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Peter Paulsson är lantbrukare och han berättar för Siljan News hur han kommer att drabbas.

— Bland annat är det ett antal hektar från min mark som kommer att försvinna och jag kommer få det svårare att ta mig ut till fälten och att flytta djur, säger Paulsson lite uppgivet.

Diskussioner gällande den här sträckningen efter E45 har pågått i flera årtionden. Regeringen har avslagit de överklaganden som kommit in och vägplanen för den nya sträckningen har vunnit laga kraft.

Paulsson konstaterar att det ser mörkt ut, men har ändå en liten strimma av hopp kvar.

— Det finns inte så mycket mer att säga om det här, det mesta är redan sagt.

Det finns dock en möjlighet att överklaga regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen.

— Våra utsikter är väldigt små, men vi har kämpat i så många år med det här och ska titta på om det går att göra nåt. Det här är så pass nytt och jag kan i dagsläget inte säga om vi kommer att överklaga. Men finns det något bra skäl, hittar vi bra argument att överklaga, så kommer vi att göra det, säger Peter Paulsson, ordförande i Sörmedsjöns byförening.

Kort om projektet

  • Ny vägsträckning för E45 mellan Vattnäs och Trunna.
  • Bredare väg på delar av sträckan.
  • Nya gång- och cykelvägar.
  • Mötesfri väg byggs på delar av sträckan.
  • Flera säkerhetshöjande åtgärder som viltpassager, viltstängsel och parkeringsfickor.
  • Nya och ombyggda busshållplatser.
  • Ny cirkulationsplats i Trunna.