Siljan News logo
Annons
Här har en av Dalatrafiks/Transdevs bussar av okänd anledning fått stopp i centrala Orsa och har varningsblinkers på. Det här var en händelse i september. Arkivfoto. Jörgen Wåger

”Det tog tre timmar innan mina barn kom till skolan”

Chaufförer och oroliga föräldrar vittnar om allt annat än bra standard på Transdevs fordon. En mamma berättar att hennes barn med särskilda behov tvingades åka tre olika taxibilar till skolan. Tre timmar efter avfärd kom barnen fram och det för en resa mellan Skattungbyn och Mora.

— Och inte fick vi reda på något från Transdev. Om mina barn kliver på en taxi klockan 07.15 för att åka till Mora, så räknar jag med att de ska komma fram. Men klockan 10 fick jag samtal från skolan och fick då höra att de inte kommit fram och de frågade mig om jag visste om det?

Det berättar Annelie Rosenson som har tre barn som varje dag åker med taxi från hemmet i Skattungbyn till skolan i Mora.

— Mina barn har särskilda behov och ingen av dem har telefon. Då förväntar man sig att någon ska höra av sig och berätta om det är strul med taxibilarna, så kan jag avgöra om jag ska hämta dem eller inte.

— Nu fick jag inte veta nånting förrän de ringde från skolan vid 10 och sa att de inte kommit fram. Men strax därefter gjorde de det. Hur skolan fick veta det, har jag ingen aning om, kanske något annat barn hade telefon som ringde en förälder och de i sin tur skolan.

Annons
Transdevs depå i Orsa. Arkivfoto. Jörgen Wåger

Det här är ingalunda första gången som det strular med barnens resor till skolan. Annelies barn som har särskilda behov och har tillstånd att åka taxi är i åldrarna 7, 9 och 11 år och de går i anpassad grundskola i Mora.

— Bilarna de har är rena katastrofen och chaufförerna säger det också att de inte har några bra bilar. Inget ont mot de som kör, jag tycker synd om dem som tvingas ha så dåliga bilar.

Och förra veckan krävdes det tre taxibilar och närmare tre timmar innan Annelies barn kom till Mora.

— Tre timmar, det var ju kallt förra veckan och det är inte så roligt att sitta och vänta i en kall taxi. Tänk om de behöver gå på toa under den tiden och inte fick jag veta något.

— Det här är barn med särskilda behov och det är otroligt viktigt att det fungerar med taxin, hur ska jag kunna lita på att barnen kommer fram när det händer nåt sånt här, säger en starkt kritisk Annelie Rosenson till Siljan News.

Henrik Öijer är teamledare i linjetrafik på Region Dalarna. Han kommenterar det hela så här:

— Det är svårt att kommentera enskilda händelser, men vi är medvetna om problemen och vi har en daglig kontakt med Transdev.

— Man måste komma ihåg att vi har 2 600 turer varje dag och vi jobbar hela tiden med att förbättra oss. Både vi och Transdev vill göra ett bra jobb, poängterar Henrik Öijer på Dalatrafik.

De här tre varningslamporna lyste på bussen som förra veckan skulle ha skolbarn som passagerare varav den i mitten varnar för bromsfel.

Annelie är en av dem som kommenterat på sociala medier under artikeln som vi publicerade förra tisdagen. Så här kommenterade en annan mamma:

— En gång hjälpte jag till att stänga bildörren efter barnet satt sig i bussen och fick hela j-a handtaget i handen… Det är ett rent pinsamt skick på fordonen! Man sitter ju verkligen som på nålar medans barnen färdas till och från skolan.

Siljan News har i flera tidigare artiklar berättat om chaufförer som klagar på fordonen. Transdevs affärschef Kent Svens slår ifrån sig kritiken och poängterade i en artikel den 23 november: ”Det är bra ordning på bussarna” och ”Vi har helt nya däck, dubbdäck, på våra bussar. Jag vågar påstå att vi har de bästa däcken i länet, det finns inget annat företag som har bättre vinterdäck.”

En förare från Mora/Orsa-området berättade förra veckan hur Svens uttalande upprört chaufförerna, att diskussionerna är många och ytterligare en förare tog kontakt med Siljan News och ville berätta sin syn på det hela.

— Det där med dubbade däck… Jag åkte till Grövelsjön förra veckan och det var inga dubbdäck alls på den bussen och det är rent vinterväglag dit, så att det är dubbdäck på alla bussar är rent skitsnack, menar han.

Annons
Transdev kör på uppdrag av Dalatrafik. Foto. Jörgen Wåger

Han tog ytterligare ett färskt exempel från förra veckan.

— Jag körde en buss som jag fick lämna över till en kollega. Varningslampa för bromsarna lyste och även en lampa som varnar att dörren inte gick att stänga. Och den här bussen skulle man köra skolbarn i vid tillfället, det är absolut inte lämpligt.

Det lyste ytterligare en varningslampa och den här bussen borde inte ha fått rulla, enligt den chaufför vi pratat med.

— Inget ont om trafikledarna, de har de bussar de har att skicka ut, men det är bedrövligt av Transdev att man inte kan hålla med bättre bussar.

Förare vittnar om att fordonen som kommer in på verkstan, tas åter i trafik innan felen åtgärdas riktigt.

— På bussen som skolbarnen skulle åka i lyste tre varningslampor. Om man som privatbilist ser varningslampor, så ser man till att få felet fixat. Som nån sa i er artikel förra veckan, det sätts på ett plåster, det är så det är.

Det som chaufförerna retar upp sig på är att Kent Svens målar upp en bild som inte alls stämmer med förarnas verklighet.

— Om han bemött det hela på ett annat sätt och visat lite förståelse, om han hade medgett att man har problem, att vi har för få bussar, men han blånekar allt och det retar upp folk så enormt.

Den här föraren vi pratade med, som inte varit med i en tidigare artikel, poängterar att Dalatrafik inte kan smita undan sitt ansvar i det hela. Henrik Öijer, teamledare i linjetrafik på Region Dalarna som ansvarar för kollektivtrafiken:

— När det gäller fordonsfrågor så är inte det mitt bord, jag är inte rätt person att svara på det, utan det finns andra hos oss som arbetar med de frågorna, säger Öijer när vi ställde frågan till honom.

För ett par veckor sedan var, Johannes Kandell, en av de högre cheferna inom Transdev Sverige till Mora/Orsa för att diskutera med bland annat chaufförerna här i området och få deras synpunkter på hur företaget sköts här uppe. Vi sökte under måndagen Kandell, som är affärsområdeschef för Transdev Nord, utan framgång.

Läs även: