
”Det är för kortsiktigt tänkt”
Postnord gjorde för snart två år sedan en satsning på postboxar. En bra service inte minst för de som bor på landsbygden som kan hämta ut sina paket när man vill. Men inom en snar framtid kommer den här servicen att upphöra.
— Jag tror det bara är 1,5 år som vi haft den här servicen här. Det krånglade en hel del i början och det är först nu som folk börjat lära sig använda den här servicen.
Det säger Nina Lindunger. Hon jobbar på Skattunge Handel, som har de här postboxarna, men som det verkar en service som är på väg att tas bort av Postnord.
— Dels tycker jag som privatperson att det här är fel, sedan jobbar jag i affären här och vi tackar ja till i stort sett allt som kan få folk till affären så att den kan leva vidare.

Postboxarna sitter utanför själva affären, vilket gör att den som har ett paket att hämta kan göra det dygnet runt.
Postnords postboxar var något som introducerades för mindre än två år sedan, enligt Nina Lindunger, och boxarna sattes upp över hela landet.
— Vi tackade ja när vi fick förfrågan om det här, då de här postboxarna gör att folk kommer till affären, så det är viktigt att vi får ha boxarna kvar, poängterar Nina.
Men nu är den här servicen från Postnord på väg att försvinna. Nina Lindunger har inte fått någon riktig förklaring till varför postboxarna ska tas bort.
— Jag kan tänka mig att de anser att postboxarna inte använts tillräckligt, att det är för få paket, men om det är skälet så tycker jag att de inte provat tillräckligt länge.
Nina berättar att det varit en ganska lång startsträcka med postboxarna.
— Först skulle man ladda ner en app från Postnord och det var lite knixigt att få till det där i början. Det får inte vara för krångligt heller, för då skippar folk i att använda boxarna.
Postnord har bevisligen satsat pengar i det här och man borde ge systemet mer tid, menar Nina Lindunger och då pratar hon för sig själv som privatperson, men även som representant för Skattunge Handel.
— Folk behöver en längre tid för att vänja sig vid det här. De har satt upp boxar, det sköts digitalt och det ska också vara värme i boxarna så att inte innehållet förstörs.
— Och det är först nu som folk lärt sig använda boxarna, så Postnord borde ge det längre tid än de runt 1,5 år som det nu funnits.

Är anledningen till att boxarna plockas bort för få paket, borde man från Postnords håll göra mer reklam för sin nya service och även se till att butikerna hjälper till att sprida reklam, menar Nina.
— Till exempel skyltar och digital marknadsföring. Det vore toppen, tycker jag.
— När man beställer varor, så är det väldigt sällan som den här postboxen stått som alternativ när jag ska välja vart jag vill ha mitt paket skickat där jag kan hämta ut det, säger privatpersonen Nina.
Det här är inget som bara drabbar Skattunge Handel och byborna i Skattungbyn.
— Vi har haft kontakt med en affär i Bräcke i Jämtland och även en i Småland och där säger man också att det är först nu som deras kunder börja använda Postnords boxar. De beklagar också att den här servicen försvinner från deras butiker.
Vi sökte svar hos Postnord. Vi pratade först med tre olika personer som kopplade vidare och efter närmare 40 minuter i telefon hamnade vi till slut hos presschefen Anders Porelius och vi ställde bland annat frågan varför post/paketboxarna på landsbygden ska plockas bort?
— Det där måste jag kolla upp. Det är många i kö före dig, men jag lovar att återkomma senast någon gång under morgondagen, var det svar Siljan News fick tisdag efter lunch.
Så vi får följa upp det här när vi fått svar från Postnord gällande anledningen till att postboxarna ska plockas bort och när det kommer att ske.
— Det är viktigt för oss på landsbygden att den här tjänsten finns och är anledningen till att det är för få paket, så är det för kortsiktigt tänkt. De har ändå lagt ner pengar på det här och borde ge det mer tid, vädjar Nina Lindunger.