
Mackdöden kan bli ett hot landsbygden
Det blir allt färre bensinmackar i landet och framförallt då bemannade, samtidigt minskar också försäljningen av bensin och diesel när allt fler går över till el. Det är något som kan drabba de mindre mackarna på landsbygden.
Innan det är försent måste något ske för att landsbygdsbor inte ska bli utan sin service för många gånger är macken en kombination med den lokala butiken.
— Vi jobbar nu med ett forskningsprojekt som belyser de utmaningar som följer om macken försvinner, förklarar Håkan Johansson, seniorkonsult och forskare på Trivector.
I forskningsprojekt belyses nu utmaningen med tillgängligheten till bensin och diesel på landsbygden. Det när antalet elbilar ökar på bekostnad av bensin- och dieselfordon. Försäljningen av bensin och diesel minskar snabbt och år 2040 beräknas el vara det dominerande bränslet. Redan 2030 beräknas minskningen av bensin och diesel till 30 procent.
Tillsammans med representanter för IVL, svenska miljöinstitutet informerade de om projektet och den utmaning som landsbygden står inför om mackar försvinner.
— Lönsamheten är redan låg och för att möta en framtid krävs nya grepp, säger Håkan.
I projektet ingår tre glesbygdsorter, Moskosel, Fredrika och Nornäs-Sörsjön.
— Nu har vi gjort de här fallstudierna på de tre orterna och nu sammanställer vi det material vi fått in och tittar på hinder som kommit upp.
Den mack som fanns i Nornäs är såld och där är mackdöden redan en faktum, men i Sörsjön finns den kvar.

— Det är viktigt att vi på Finnmarken och Sörsjön stöttar varandra så vi har tillgång till en macka och en butik, säger Leo Persson, som tillsammans me bygdegårdsföreningen i Nornäs stod som inbjudare.
— Det handlar inte enbart om behovet för drivmedel för oss som bor på landsbygden. Det gäller också inte minst snöskoterturismen, säger Leo.
— Även om försäljningen av bensin och diesel minskar finns behovet av macken under lång framöver tid för de bosatta, men också även för andra behov där macken används, säger Håkan.
Olika skogsmaskiner och fyrhjulingar har ett behov av att kunna tanka på landsbygden. Liksom emellanåt även långtradare, även om de sista är en utmaning då de kan tömma en dieselcistern vid en liten mack.
Om vad framtiden hade att utvisa för den lokala macken fick många att söka sig till Bygdegården i Nornäs.
—Det är betydligt större intresse här än vad det var på våra två tidigare träffar, summerar Håkan Johansson, när över ett fyrtiotal besökare kom för att ta del av budskap och fika.
Håkan visade att det är lägre antal elbilar per invånare i landsbygdskommuner.
— Vi måste öka kunskapen om vad ett minskat behov av bränsle i takt med att elektrifiering ökar innebär, samt att finna styrmedel och rättvisas stöd för boende i landsbygd som är beroende de av bil, säger Håkan.

För en glesbygdsbutik med bensinmack kan en utväg vara att komplettera med en snabbladdare.
— Där är vi inte ännu, men det är något vi måste ha med i vår planering, säger butikschefen Marie Sönstebö för Handlaren i Sörsjön, med bensin- och dieselpumpar som hör till butiken.
— Visst vore det bra om vi med en snabbladdare kunde få passerande bilister att också besöka butiken.
Ett förslag är att mindre butiker kan komplettera sina öppethållanden med att kunna ta emot kunder som kan logga in på egen hand efter stängning.
— Det kräver nog en hel del investering men att komplettera våra pumpar med en snabbladdare, även om jag skulle tro att det dröjer innan vi står på tur för det, funderar Marie.
Parallellt med att rädda de små mackarna på glesbygd ligger också behovet att möta den ökande elektrifieringen av fordon.
— Vi vet ju att det kommer någon form av elbilspremie som är riktad mot landsbygd och sannolikt i början på nästa år. Det vi märker när vi är ute så inser i också att det behövs mycket information, säger Håkan.
— Det händer mycket med utveckling och laddning, så fakta behövs och det gäller för både dem som vill köpa nytt såväl som begagnat.
När mötet summerades fanns det både utmaningar och möjligheter. Bristande lönsamhet är ett hot när det gäller den rena försäljningen av drivmedel medan kombinationen snabbladdare skapar en möjlighet.
— Det här är ett forskningsprojekt som pågår till mitten av nästa år.
— Sedan ska vi se över lösningar utifrån de förslag vi samlat in, men det är inte säkert att vi kommer med ett exakt förslag till ett stöd utan mer som inspel till kommunerna och regioner, säger Håkan Johansson.
I Nornäs och Sörsjön finns en gemensam mack och den vill man ha kvar, liksom övriga mackar i småbyar som Flötningen, Gördalen, Rörbäcksnäs med flera mindre byar.
I både Idre, Älvdalen och Sälen finns fortfarande bemannade bensinmackar.
