Siljan News logo
Annons
Stefan Karlberg och Elin Wallenberg. Foto Anders Karlsson.

Kommunsamverkan för att utveckla ny AI-plattform

Under flera år har tre dalakommuner som samverkar inom IT, jobbat med att bygga e-tjänster som underlättar för både personal och kommuninvånare. Nu har man tagit steget vidare och bygger nu en AI-plattform.

— Vi ser en stor möjlighet i att jobba med AI, eller digitala assistenter som man kan ha som stöd i sitt dagliga arbete i kommunerna, men även för kommunernas invånare. Tack vare att Orsa, Mora och Älvdalens kommun samarbetar kring It och digitala tjänster kan vi testa och starta upp det här nu, berättar Stefan Karlberg som är ansvarig för den nya satsningen man nu arbetar med på eDit, som är den digitala samverkansplattform som kommunerna har tillsammans.

Dagligen kan man läsa om AI och faror med att det ska ta över, att vi ska fångas in i något vi inte kan styra över. Men för Stefan handlar det om hur man praktiskt ska kunna använda den nya tekniken. Både som stöd i medarbetarnas dagliga arbete och men också för att effektivisera det i stort.

— Vi använder en plattform som Sundsvalls kommun har tagit fram och som är fritt tillgänglig för andra kommuner att använda och utveckla vidare. Den gör det möjligt för varje medarbetare att på ett enkelt sätt bygga egna digitala assistenter som stöd i sitt arbete. Enkelt uttryckt kan man få hjälp med att sammanfatta, analysera eller hitta en lösning. Längre fram kan det till exempel handla om att någon söker ett bygglov, där AI kan läsa av en ritning och jämföra den med vad som krävs för ett bygglov. Därefter kan invånaren få ett mer personligt svar – vad som gäller just för det ärendet, och inte bara generell information, berättar Stefan och fortsätter.

— För kommuninvånarna innebär det att olika processer sker snabbare och att våra handläggare får ett bättre underlag för beslut. Men man ska dock tänka på att AI bara är ett system som tar fram information och hanterar den för att sen ge ett förslag. Så resultatet från våra digitala assistenter måste användas utifrån det perspektivet, de jobbar bara med att analysera saker utifrån den information som finns och de regler man satt upp i systemet.

Annons

Just nu jobbar man med digitala assistenter som kommunens medarbetare kan vara med och själva bygga upp för att få ett stöd i sitt arbete.
— Vi rullar ut tekniken, så att alla ska kunna börja testa och förstå vad det här innebär. Men vi gör det också med utbildning, som man måste gå för att lära sig förstå vad AI innebär och hur man kan använda det. Just där har responsen varit väldigt positiv, berättar Stefan.

Sedan fyller Elin Wallenberg i som studerar och gör sin praktik på eDit. Där jobbar hon med utbildningarna och med UX design, något som översatt till svenska betyder användarupplevelse.

— Det man läser om i tidningarna visar oftast inte hur man praktiskt kan använda AI. Jag har tagit fram ett utbildningsmaterial och vi har haft öppet för att ansöka till bredare kurs om AI i 10 dagar och har redan drygt 400 medarbetare som anmälts sig. Genom utbildning kan de då se fördelar i deras vardag på jobbet.

En annan aspekt man måste ta hänsyn till är också kommunallagen och andra lagar som reglerar hur vi hanterar information och AI.

— Vi har många medarbetare som arbetar med sekretessbelagd information. Därför jobbar vi just nu i två spår. Det första spåret handlar om att redan idag använda plattformen med data som är offentlig och redan tillgänglig – där kan vi göra väldigt mycket utan att behöva hantera sekretess. Det andra spåret handlar om att på sikt bygga upp lösningar för att på ett säkert sätt kunna hantera även sekretessbelagd information, till exempel inom socialtjänsten. Där följer vi också noga hur andra kommuner testar olika sätt att hantera detta, berättar Stefan.

Annons

En annan aspekt som oftast lyfts fram i hela kommunsverige är om AI kommer att ta över många anställdas jobb helt. Där menar Stefan att man kanske har en liten snäv utgångspunkt.

— AI är inte till för att ersätta anställda i kommunerna, utan för att vara ett stöd i vardagen och göra arbetet mer effektivt. Men med tanke på befolkningsutvecklingen, där vi blir färre som ska leverera service till en växande och åldrande befolkning, är det uppenbart att vi måste hitta nya sätt att arbeta smartare. Där kan AI bli en viktig del, säger Stefan avslutningsvis.