
”Jag ska ha kul. Det driver mig” – Pernilla är Skedvis kreativa mejerska
Glass med smak av semla och våffelhjärtan lagom till Alla hjärtans dag – Pernilla Hessman är den nyskapande mejerskan som driver Stora Skedvi Mejeri.
— Nu är det fem år sedan jag tog steget att bli egen. Jag hade lite ångest där innan jag vågade hoppa. Men jag har aldrig ångrat det, säger Pernilla.
Som tidigare anställd och mejeriansvarig vid Skedvi bröd var steget inte långt till att efter ett års paus med jobb på annat håll hitta tillbaka hem till Säterbygden och det kreativa livsmedelsyrket.
— Det är en liten produktion, säger Pernilla.
Men två och ett halvt ton glass lämnade ändå mejeriet under föregående år. Likaså 500 kilo grillost och mycket mer.
— På sommaren är glassen störst, men så behöver jag fler ben att stå på och så kom osten, förklarar Pernilla som nu vill skala upp.

Hon har byggt upp företaget på egen hand, men nu ingår hon i ett utvecklingsprogram där hon med stöd av Dala Science Park för möjlighet att utveckla sina företagsstartegier. Under föregående år tog hon tillsammans med en affärspartner över cafét vid Hedemora Gammelgård som ett steg i att kunna skala upp produktionen och återförsäljningen från mejeriets produkter. Livet som företagare var aldrig något hon planerat för. Det bara blev så, när lusten och kreativiteten fick styra.
Kreativiteten, nya idéer och förmågan till samverkan har hon i massor. Sälj och marknadsföring är svårare menar hon. Därför är det tacksamt att få in ett utomstående perspektiv på hur företaget kan skalas upp via Dalarna Science Park.
Passionen för det lokala driver Pernilla framåt. Att kunna erbjuda en bra produkt av lokala råvaror.
— Produkterna innehåller det de står att de innehåller med naturliga ingredienser. Det är ett hantverk, säger Pernilla.
Att hålla till hos Skedvi Bröd, där flera verksamheter med samma fokus på lokalproducerat och hållbarhet samsas under samma tak, är gynnsamt. Hit vallfärdar besökare som är positiva och söker de lokalproducerade råvarorna. Livet som egenföretagare blir heller inte ensamt när man omringas av likasinnade.
— Jag älskar samarbeten. När Jenny har tomater över i växthuset till exempel, då ungsbakade jag dem med örter och bakar in i ost, berättar Pernilla.

Att kroka arm med andra företagare som har liknande visioner är också ett sätt att hålla energin uppe, menar Pernilla. Produkterna på hyllorna visar ofta just detta. Under åren har det blivit bland annat en ölglass i samarbete med Oppigårds. Nu finns Bullglass, också det i samarbete med lokal entreprenör, i möjlig plan för framtiden. Både glass med smak av semla och våffelhjärtan har nyligen fått flytta ut på butikshyllorna.
— Skylten för tillfälligt besök är flitigt använd. Jag tycker om att prova. Ju tokigare desto bättre. Det behöver inte bli en hit varje gång, det är bara kul att testa, säger Pernilla entusiastiskt.
Målet nu är att fortsätta att utveckla produktionen för att så småningom kunna leva helt på mejeriarbetet. Verksamheten ska växa, men det allra viktigaste handlar ändå om att ha roligt.
— Jag ska ha kul. Det driver mig, avslutar Pernilla.