Siljan News logo
Annons

”Ensam är inte stark” – Blommor och bildelar samåker i Ludvika

En lång och god tradition av samarbete har frodats i Ludvika kommun. Detta vittnar bland annat organisationen Unika Ludvika om. Den goda kommunikationen märks både bland samorganisation mellan storföretag och kommun så som inom ramen för Guldläget, men också genom små konkreta handlingar där man nyttjar varandras tjänster och på så sätt styrker det lokala. 

— De goda relationerna är en jättestyrka, säger Veronica Lindgren och Alexandra Magnusson, Unika Ludvika. 

Annons

Ett exempel på lokala samarbeten finns hos Grand Hotel som samarbetar med lokala företag i så stor mån som möjligt genom att bland annat beställa sitt bröd från Ludvika Bageri och Konditori. Vid konferenser bokas fika ofta från Bergslagskonditoriet. Sylt och marmelad köps från Tillmans, trycksaker från Creative Reklam, blommorna från Sussies blomsterbod och Inredning från JC Home. Lokala företag prioriteras här även vid exempelvis renoveringar.

— Det betyder jättemycket för oss att samarbeta med lokala företag. Vi måste hjälpas åt, säger hotellchef Sofie Holmlund.

Annons
På Grands frukostmeny serveras lokalproducerat i så stor mån som möjligt.

Ett annat unikt exempel på samarbete hittar vi mellan blomsterföretaget Blåklockan och AD Bildelar. Båda företagen led av ineffektiva transporter och hittade ett kostnadseffektivt sätt att samköra sina transporter. Nu levereras både blommor och bildelar av AD bildelars budbilar, vilket gynnat bägge företagen.

— Det har blivit ett hellyckat koncept som vi kört i ungefär ett år nu, berättar Jenny Strandberg, delägare i Blåklockan.

— Vi sparar vår tid. Under 20 års tid har vi suttit i bilen själva. Den tiden behöver vi vara i butiken och göra buketter, fortsätter Jenny.

Från AD Bildelar går budbilarna konstant och lösningen att inkludera blomsterbuden i verksamheten har gjort att transporterna nu kan generera mer värde vilket blir ett kostnadseffektivt alternativ för bägge företagen och dessutom bättre ur miljösynpunkt.

— Vi måste ha en stor kapacitet under morgontimmarna och för att klara det behöver vi mycket personal. Under resten av dagen har de inte lika mycket att göra och där kommer blomsterbuden in som ett bra komplement, säger Tobias Johansson, AD-bildelar.

Annons
Julia Carlborg är en av chafförerna som nu levererar blommor. Foto: Privat

Eftersom AD-bildelars bud täcker en större radie än vad Blåklockans blomsterutkörning tidigare kunnat göra har Blåklockan nu dessutom möjlighet att nå en större kundgrupp.  För chaufförerna blir det nya uppdraget som blomsterbud ofta en trevlig upplevelse.

— Många som tar emot blommor blir ju väldigt glada. Jag tror att chaufförerna tycker att det är lite roligt att få göra något annorlunda, säger Tobias.

Möjligheten att samarbeta dök upp spontant då Jenny och Tobias också är sambos, men de vill båda uppmuntra till att hitta nya lösningar genom samarbeten även för de som inte hittar det samarbetande företaget inom familjen.

— För att vara med i utvecklingen måste man samarbeta. Det handlar om vad som händer i samhället över lag. Konkurrensen med exempelvis onlinehandeln är så stor och att samarbeta ger synergieffekter, menar Tobias.

— Det finns hur mycket möjligheter som helst. Det gäller bara att tänka lite nytt, säger Jenny.

Samarbetet med leveranser som de två företagen skapat kommer att fortsätta och att fler företag skulle ansluta med sina produkter är ingen omöjlighet, menar Tobias.

— Ensam är inte stark, avslutar Jenny.