Siljan News logo
Annons
Early Bird har haft problem under en tid att leverera paket. Det under främst december, medger företaget. Foto. Jörgen Wåger

Varför kommer inte Early Birds paket fram till mottagaren?

Paket som delas ut av Early Bird har många gånger kommit på villovägar inom Mora kommun under en längre tid.

Och det är inte bara några få som drabbats, i Facebook-grupper har engagemanget kring försvunna paket varit stort.

Early Bird förklarar i ett mejl att problemen dels beror på mänskliga faktorn, men även på tekniska problem.

Annons

— Vi vill veta vad som händer, vad har man gjort för att få stopp på det här? Vi får inga svar. Paket har försvunnit sedan i augusti, det är fortfarande paket som försvinner, vad gör man åt det?

Det är frågor som Amus Kerstin Andersson och väldigt många med henne ställer sig. Det efter att paket från leverantören Early Bird aldrig når beställaren, trots att det skickats ut sms att paket levererats.

— Många har nog känt sig ensamma i det här, men sedan någon började skriva på Facebook att paket från Early Bird försvunnit och varnat för att anlita företaget som leverantör, så har det visat sig att väldigt många har blivit drabbade.

— Jag har läst på olika Facebookgrupper där folk skriver att man drabbats. Det kan vara uppemot 100 paket, kanske till och med mer, som försvunnit i Mora.

Annons
En av Bonways bilar som delar ut tidningar och även paket som folk beställer via nätet där Early Bird är leverantör. Foto. Privat

Främst verkar det vara i byarna runt Mora som drabbats, som Sollerön och Vinäs, för att nämna ett par. Amus Kerstin bor till vardags i Stockholm, men är ofta på sin gård hon har i Vinäs. Hon har inte personligen blivit drabbad.

— Men min dotter och svärson blev av med paket som de beställt och som de fått sms om att det har levererats av Early Bird, men de fick inte sina paket.

Kerstin är med i olika Facebookgrupper i Mora och det var när hon förstod att det inte bara var hennes närmaste som drabbats som hon började engagera sig på allvar i det här.

— Jag har blivit lite av hemmadetektiv, jag lider med alla andra som drabbats, förklarar hon sitt stora engagemang för att få stopp på det här paketsvinnet.

Hon har haft kontakt med både Early Bird och Bonway. Det är anställda inom Bonway som delar ut till exempel Mora Tidning och i samma veva delar man även ut paket där Early Bird är leverantör av den beställda varan som folk köper via nätet.

Hon berättar att det var väldigt svårt att få tag i någon ansvarig på Early Bird. Det gick inte att ringa för att få prata med någon personligen och det var även svårt att hitta en mejladress. Men till slut lyckades hon få tag i en e-postadress där hon kunde skriva om alla försvunna paket i Moratrakten och då fråga vad Early Bird gör åt saken.

Då ringde en Amanda upp och förklarade vad man gjorde för att få bukt med paket som inte når fram till beställaren. Det här var innan jul.

— Den jag pratade med kallade sig för Amanda P, jag fick aldrig veta vad hon heter i efternamn, och hon sa att hon var teamleader på service- och kvalitetsenheten. Hon lovade att en internutredning skulle ta frågan vidare och utreda saken på ett korrekt sätt.

— Amanda poängterade också att hon inte kunde uppdatera hur Early Birds internutredning går, utan hon sa att ”du måste lita på det vi gör”, berättar Kerstin vidare.

Annons
Amus Kerstin Andersson. Foto. Privat

Hon har även pratat med Bonways regionchef om de paket som hennes dotter och svärson inte fick. Hon uppgav ordernumren på paketen som försvunnit och regionchefen lovade att undersöka saken.

— Då kom helt plötsligt båda paketen. En privatbil åkte in på dotterns gård på kvällen någon dag innan julafton och levererar de båda paketen. Bara det att den som delar ut paketen kommer i en privat bil, det visar att det är fel någonstans i hanteringen, menar hon.

Hennes dotter och svärson fick sina paket till slut, men de flesta verkar inte haft samma tur. Kerstin har fortsatt engagera sig i det här. Hon har försökt få reda på vad som görs från Early Birds sida, då paket fortsätter försvinna.

— Jag vet folk som redan i augusti inte fått sina paket och det är lika nu, många som beställt med leverans av Early Bird kommer fortfarande inte fram.

När hon inte får något svar från leverantören och problemet kvarstår, vände hon sig till Siljan News.

— Man vill veta hur det går. De som förlorat sina paket, vad kan de förvänta sig från Early Bird? Jag vet att några har polisanmält det här, uppenbarligen är det fortsatt problem med deras leveranser.

En som intygar att paket fortfarande ”försvinner” är Lotta Nordin.

— Jag har precis polisanmält mina två ”försvunna” paket, varav det ena så sent som 15 januari. Nu kommer jag inte att välja Early Bird nån mer gång, berättar Lotta för Siljan News.

— Jag har utan framgång försökt få svar från Early Bird på vad de gör åt detta, samt att jag varit i kontakt med regionchefen på Bonway, berättar hon vidare.

Även Siljan News tog kontakt med Bonways regionchef, men han hänvisar till Early Birds internutredning.

— Det är flera delar som spökat i det här. Vi kör visserligen ut paketen, men jag har inte rätt att uttala mig i det här utan jag måste hänvisa till Early Bird som sköter utredningen kring det här, kommenterar Bonways regionchef.

Regionchefen har inget telefonnummer till Early Bird utan hänvisar till att kontakten företagen emellan sköts via e-post.

Siljan News har försökt få tag i Early Bird men det har också visat sig vara svårt även för oss. Det dröjde en vecka innan företaget svarade på våra frågor via mejl.

Så här svarar Lisette Hellström,  CCO (Chief Commercial Officer) på Early Bird i ett mejl:

”December är en hektisk månad för alla i branschen och så även för oss. Den mänskliga faktorn spelade in i form av extraresurser under julen där det gjorts misstag och kvitterats paket som levererade trots att hen inte levererat paketen. Parallellt med detta så var det också lite tekniska problem som gjorde att kvaliteten inte kunde upprätthållas. Så fort problemet upptäcktes så gjordes en ny utbildningsinstans samt uppdateringar för att säkerställa det tekniska.”

När det gäller alla de som inte fått sina paket lovar Early Bird att höra av sig.

”Kundtjänst hanterar de paket som inte kommit fram och kommer återkoppla löpande till de konsumenter där dialogen hålls. Vi beklagar till de drabbade, vi är tacksamma för all feedback, tar den till oss och jobbar ständigt med att förbättra vår kvalitet och service”, skriver Early Birds Lisette Hellström i ett mejl.

Vi skickade ett nytt mejl till Early Bird och poängterar att strulet, enligt uppgift till Siljan News, med paket som inte kommit fram har pågått sedan i augusti.

”Just i december kan vi se att denna problematik orsakat avvikelse i just det angivna geografiska området. Målet på leveransprecision i övrigt sticker inte ut, men vi tar varje avvikelse på yttersta allvar och återkopplar löpande till de drabbade konsumenterna”, blev svaret.

Siljan News tog även kontakt med polisen i Mora för att höra hur många anmälningar som kommit in gällande försvunna paket.

— Jag tror jag har sett en anmälan, men det rubriceras också olika vilket gör det svårare att söka i vårt register. Om det hade varit ett 100-tal eller kanske ett 20-tal anmälningar så borde jag hört talas om det. Det här är svårutrett och vi gör inte så mycket åt det här, kommenterar Göran Nilsson på Morapolisen.

Vi har sett på sociala medier att folk blivit drabbade även i Orsa och Älvdalen, men det verkar inte vara i samma stora omfattning som i Mora.