Siljan News logo
Annons
Halka och snö hör till vintermånaderna. Teknik- och servicenämnden har ett överskott, men räds heller inte att överskrida budget om det krävs. Foto: Christoffer Landgren.

Snö och halka – kommunen kan överskrida budget

Att snön nu faller över Mora är mer regel än undantag. Det har teknik- och servicenämnden förberett sig på. Nu ser budgeten ut att hålla vad gäller snöröjning eller att bekämpa halka, men utmaningarna finns. Vid ovanligt många snöfall kan budgeten överskridas.

— Är vi nära att nå taket i en budgetpost så kommer vi ändå fortsätta prioritera säkerheten på våra vägar. Då kan det hända att vi går över budget, säger Johan Lithén (KD).

Kommunens anslag för vägunderhåll har den senaste mandatperioden (2021–2025) ökat från 5 miljoner till 20 miljoner kronor. Vad gäller halkbekämpning – såsom snöröjning, sandning och sandupptagning – finns idag en budget på 13,6 miljoner.

Inför november låg denna budget på 1,6 miljoner i plus, delvis till följd av att kommunen skjutit till medel. Sedan har det varit relativt torrt på vägarna när det så sällan regnat.

Annons
Johan Lithén (KD) är ordförande för teknik- och servicenämnden i Mora. Arkivfoto: Olov Sacrédeus

Det uppskattas av Moras teknik- och servicenämnd. Ordförande Johan Lithén (KD) förklarar att budgeten kan få ett större överskott om detta håller i sig.

— November har hittills varit torr och vi har därför inte behövt halkbekämpning. Vi får se om det håller sig de sista veckorna – fast det talar för att vi får addera ytterligare till plusdelen. Alltså håller vi budgeten och våra ”problem” är därför mer angenäma än i andra nämnder, säger han.

Snöröjning och sandning är annars en svår kostnad att budgetera inför vintern. Varken kommunen eller väderstationerna kan sia om hur vädret ser ut de närmaste månaderna.

— Ingen vet hur mycket snö det kommer en vinter. Kommer det mer än en smäll så tvingas man gå ut vid fler än ett tillfälle.

För att kommunikationen i infrastrukturen inte ska stanna av helt krävs det att medel sätts in – kosta vad det kosta vill.

— Vi jobbar med att effektivisera för att använda våra medel på bästa sätt, men är vi nära att nå taket i en budgetpost så kommer vi ändå fortsätta prioritera säkerheten på våra vägar. Då kan det hända att vi går över budget.

I detta avseende går det inte att jämföra sig med hur andra kommuner gör gällande snöröjning. Varje kommun behöver se till sitt eget behov, med utgångspunkt i hur det sett ut tidigare.

— Man försöker skapa en prognos utifrån tidigare års händelser. Man får lägga sig på en nivå som verkar rimlig och utgå från de siffror som har varit.

Annons
Moraborna har fått vänta på det första snöfallet. Men ju mer som faller, desto mer arbete för de som sköter vägarna. Arkivfoto: Christoffer Landgren.

Snöfall kan se ut på olika sätt. Kommunen måste vara redo för tuffa förhållanden.

— Är det lätt snö så packas den inte på samma sätt på vägen som blötsnö. Vid töväder följt av tio grader kallt skapas ”betong” om det inte tas omhand direkt. Vi vill helst undvika hyvling av vägar. Den processen är ganska långsam och frustrerande.

Kommunen har idag en tydlig plan på vilka vägar som ska ombesörjas först.

— Generellt sett ska vi ha ett ökat fokus på att alla våra större vägar håller en hög standard; de ska vara snöröjda i god tid. Denna fråga är även viktig ur ett näringslivsperspektiv, liksom för exempelvis transportsektorn och äldrevården.

Johan Lithén (KD) förstår om kommuninvånarna har åsikter kring varför just deras väg inte plogas i tid. Det har sin orsak.

— Kommunen har 22 mil väg att snöröja vid varje snöfall och man kan inte vara där samma minut som den första snöflingan faller. Snarare än en massa kritik tycker jag att de som sköter vägarna ska ha en stor eloge. De gör ett ofantligt viktigt jobb nästan dygnet runt.