
Skolelever gav förslag till nya skolgården på Strandenområdet
På trappan till det gamla kommunhuset hade flertalet sjundeklassare samlats under fredagseftermiddagen. Framför dem stod ett bord med idéer på hur framtidens skolgård skulle kunna se ut, som avslutning på projektet ”Gestalta din livsmiljö”.
— Elever som går på högstadiet idag vet bäst vad som behövs för elever på en högstadieskolgård, säger projektledaren tillika konstnären Amanda Larsson.
230 elever i årskurs sju på Morkarlbyhöjdens skola, Noretskolan samt särskolan fick för nio veckor sedan i uppgift att skildra hur framtidens skolmiljö på Strandenområdet skulle se ut, om de själva fick välja. Olika bildlärare och projektledare har under projektets gång sett till att inspirera eleverna till att skapa såväl bilder som texter och pappmodeller. Under fredagen visades några av modellerna upp utanför gamla kommunhuset.
Elevernas idéer har sedan blivit underlag till olika medborgarförslag, som under dagen överlämnades till kommunen. En detaljplan tas samtidigt fram av en arkitektbyrå och såväl elever som politiker kommer att ha inflytande i utformningen av den nya skolgården. Detta gläder eleverna.
— Vi vill påverka hur skolgården kommer att vara, säger eleven Kajsa Svärd.
Det har varit en utmanande men givande process, menar hon.
— Det har varit svårt att komma på bra idéer som passar alla. Vi har fått lägga ihop några idéer. Men det har också varit väldigt kul.

I stort sett alla de idéer som presenterades under eftermiddagen handlade om skapandet av grönytor eller byggandet av multiarenor, där eleverna kan utföra olika typer av idrottsaktiviteter.
— Det är bra att komma ut i friska luften för att få igång hjärnan. Men framförallt ger det mycket gemenskap, säger en av eleverna från Noretskolan.
Två elever från Morkarlbyhöjdens skola föreslog att skolgården skulle vara bra anpassad för personer med rörelsehinder.
— Vi har gjort en rullstols-racingbana för de som inte kan spela fotboll och sådant där. Vi har gjort två olika backar där man kan tävla mot varandra, förklarade eleverna i tur och ordning.

Ledaren för skolprojektet var Amanda Larsson, kollaborativ konstnär i Skapande skola Mora.
— Genom olika delar i konstnärligt skapande har vi gjort den här processen tillgänglig för eleverna. Från den första lektionen till den sista har eleverna tänkt på vad de skulle vilja ha på sin skolgård för att må bra, säger konstnären.
Utöver pappmodeller och bilder av sina idéer hade eleverna skapat mosaikplattor. Meningen är att dessa ska sitta på utsidan av en talarstol.
— En sådan här talarstol kommer både Noretskolan och Morkarlbyhöjdens skola ha utanför sig. Den har de byggt själva, tillsammans med en pedagogisk snickare. Det har också varit en del av att gestalta sin livsmiljö.
Flera av eleverna var osäkra på vad de kunde bidra med till en början. Med tiden lossnade det och resultatet blev en mängd olika hållbara och inkluderande idéer som passar på skolgården.
— Elever som går på högstadiet idag vet bäst vad som behövs för elever på en högstadieskolgård. Det var längesedan vi vuxna var på en skolgård överhuvudtaget, så våra idéer är inte aktuella. Därför är eleverna experter, konstaterar Amanda Larsson.




