
Så påverkas lokala handeln av Black Friday: ”Värd att haka på”
Rösterna mot Black Friday tycks bara bli fler, med argumentet att vår överkonsumtion är skadlig för miljön. Men för den lokala handeln är denna vecka gynnsam. Många butiksägare i Mora uppskattar när fler får skäl att söka upp dem, framför allt de fysiska butikerna.
— Hur hade det sett ut om bara de stora kedjorna hade Black Friday – och den lokala handeln inte hade ett enda erbjudande? Då hade nog de allra flesta beställt digitalt, säger Linda Bäckman på Haglunds Mode och Haglunds Under.
Enligt den rapport som Svensk Handel gick ut med häromdagen, planerar 57 procent av svenskarna att handla under Black Friday (eller ”Black Week”) – varav 64 procent av dessa kommer handla julklappar.
Försäljningen kommer enligt branschorganisationen uppgå till 10,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 500 miljoner kronor jämfört med 2024.
”Hushållens ekonomi har stärkts under året, vilket gör att fler känner att de har utrymme att konsumera. Det skapar goda förutsättningar för en stark Black Week”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Trots mycket pengar i omlopp, visar många uppskattning för det Black Friday gör.
— I vår butik tycker vi Black Friday är ett begrepp, en trend som är värd att haka på. Vi ser det som ”kunddagar”. Man får döpa det till vad man vill, men vi tycker detta uppmuntrar till handel. Sedan är vi just lokala för att man inte ska behöva handla på nätet hela tiden, säger Linda Bäckman, ägare till Haglunds Mode och Haglunds Under i Mora.
Linda Bäckman utvecklar med att den lokala handeln drar nytta av att inte hålla tillbaka när så många andra har kampanjer.
— Tänker man efter: Hur hade det sett ut om bara de stora kedjorna hade Black Friday – och den lokala handeln inte hade ett enda erbjudande? Då hade nog de allra flesta beställt digitalt snarare än att gå på stan. Visst beror det på vem man är och vad man handlar, men vi Morabor är förhoppningsvis rädda om våra butiker. Här har vi ett fint utbud och då är det kul att kunna ha erbjudanden.
Även för Kjell & Companys medarbetare Sam Azadmanesh är Black Friday en bra grej. Tanken är god menar han och konceptet skapar ett tryck som annars sällan skådas – fast han hade gillat det ännu mer om det bara gällde en dag.
— Det problematiska är när det blir en längre period snarare än bara en dag. I stället handlar det om veckor. Jag hade föredragit att hålla det till en dag, för man behöver göra det lite mer ”exklusivt”. Men jag blir inte förvånad om vi snart pratar om ”Black Month”, säger han.

Hemelektronikbutiken måste göra vad de kan om de ska fortsätta vara där de är.
— När vissa startar kampanjen tidigt så vill alla andra hänga med, för att inte förlora kunder eller tappa i försäljning. Det behöver även vi göra.
Att ha en fysisk butik kostar dessutom. Priset för att bidra till ett mer levande centrum är högt.
— Att vissa butiker har jättebra priser beror oftast på att de inte har andra höga kostnader, som hyror att betala.
Onlineshopping är billigare, understryker Sam Azadmanesh. En sådan sak betyder inte att folk enbart handlar på nätet. Det kan också bidra till att fler hittar till fysiska butiker.
— Företagen behöver inte betala för mer för personal i butikerna när det är online – så är det – men i vår butik märker jag ofta att våra Black Week-priser gynnar oss. När folk kollar upp priset på nätet dras kunderna sedan hit och skapar på så vis ruljangs.