Siljan News logo
Annons
Jenny Erkers tog med sig de dumpade paketen hem och tolv ägare fick i helgen tillbaka sin paket tack vare Jenny och hennes dotter. Foto. Privat

”Det aktuella budet är inte längre anställt hos vårt distributionsbolag”

Leveransföretaget Early Bird har tidigare medgett att man haft strul med leveranser, men poängterade att det var kring jul.

Strulet med paket som inte kommer fram är betydligt mer utbrett än så.

Nyligen hittades 16 paket daterade i mars dumpade vid Solleröns återvinningsstation.

”Det aktuella budet är inte längre anställt hos vårt distributionsbolag Bonway, och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att paketen når sina mottagare”, skriver Early Bird i ett mail till Siljan News.

Den som hittade de dumpade paketen är Jenny Erkers.

— Det här måste man verkligen ordna upp, folk vill ju ha sina paket och Early Bird måste ju ha ett telefonnummer så det går att komma i kontakt med företaget, säger hon.

Annons

Det var i torsdags som hon hittade 16 paket som skulle ha levererats av Early Bird, men som någon dumpat vid återvinningsstationen som finns vid macken på Sollerön. Jenny hade ärenden inne i Mora och då hon ändå skulle åka en vända tog hon med sig skräp till återvinningsstationen. Det var när hon skulle slänga skräpet som hon vid ett staket såg en massa paket slängda.

— Det här var mitt på dagen. Jag funderade vad det där var för paket som låg bredvid containrarna. När jag sedan började titta på namnen och adresserna på paketen, såg jag att ett paket var till en granne till mig, berättar Solleröbon.

Förutom paketen var det även tidningar som låg slängda i buntar, bland annat Svenska Dagbladet.

— Bland paketen såg jag att det var från Adlibris (bokförlag) och kosttillskott. Paketen var så gott som intakta, så ingen hade tagit ur innehållet.

Jenny frågade personal på Coop Konsum om de kunde hjälpa till att få ut paketen till rätt ägare, men där blev det nej med motiveringen att de har hand om utdelningen av Post Nords paket och har inget samarbete med Early Bird.

Så Erkers tog med sig de 16 paketen i bilen hem och med hjälp av sin dotter efterlyste man ägarna på Solleröns Anslagstavla (Facebook). Grannens paket gick Jenny själv över och levererade, som förstås blev paff.

— Jag vet att grannen polisanmält det här, men jag vet inte hur många fler som gjort det.

Under helgen har folk som sett efterlysningen kommit hem till Jenny för att hämta sina saknade paket. Totalt var det tolv personer som hämtade paket hos Erkers.

— Alla som var hit säger att de blivit av med paket tidigare, så det här måste ha pågått under en längre tid. Jag ringde själv polisen på 114 14. Jag pratade med en vänlig själ, men tyvärr är det här ett lågprioriterat ärende hos polisen. Jag fick ett telefonnummer av polisen till Early Bird då vi inte fick tag i alla namnen på paketen, men när jag försökte ringa gick det inte att komma fram.

En av Bonways bilar som levererar tidningar och paket från Early Bird. Foto. Privat

Siljan News hade en artikel i början av februari om paket som skulle levereras av Early Bird, men som inte kommit fram. Undertecknad provade också att ringa, men det numret som tillhörde Early Bird hade upphört.

Det är anställda hos Bonway som delar ut tidningar och paket på Sollerön och övriga Mora för Early Birds räkning. Vi hade i slutet av januari kontakt med Bonways regionchef, men denne hänvisade till Early Bird och att man fick söka ansvariga där via mail.

Vi fick tag i en mailadress, men det dröjde en vecka innan Lisette Hellström, CCO (Chief Commercial Officer) på Early Bird, hörde av sig via mail. Då var förklaringen till de försvunna paketen tekniska problem och den mänskliga faktorn.

”Just i december kan vi se att denna problematik orsakat avvikelse i just det angivna geografiska området. Målet på leveransprecision i övrigt sticker inte ut”, skrev Hellström i ett svar.

Men problemet med uteblivna paket har pågått längre än så, enligt de vi haft kontakt med.

I mailet som kom till Siljan News finns ett telefonnummer till CCO Lisette Hellström. Vi provade ringa måndag förmiddag, men hon var upptagen i möten. Ett mail skickades med en begäran att Hellström ska ringa upp, alternativt svara via mail.

Den här gången kom svaret betydligt snabbare från Early Birds ansvariga:

”Vi ser allvarligt på denna händelse och har hanterat situationen på Solleröns återvinningsstation. Det aktuella budet är inte längre anställt hos vårt distributionsbolag Bonway, och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att paketen når sina mottagare.”

Annons

Vidare vill Hellström hylla den privatperson som tog reda på de dumpade paketen; Jenny Erkers.

”Vi är mycket tacksamma för den kvinna som uppmärksammade detta och för hennes bemötande. Det är viktigt att poängtera att detta är en enskild händelse, och vi arbetar kontinuerligt i nära samarbete med våra distributionsbolag för att förebygga avvikelser.”

Lisette Hellström skriver också i sitt mail att Early Bird med anledning av de senaste händelserna i Mora kommer att genomföra en större kvalitetsinsats i området.

”Vi ser detta som en möjlighet att ytterligare stärka våra rutiner och säkerställa att våra höga leveranskrav efterlevs.”

Av svaret att döma är det en enskild person som ligger bakom dumpningen av paketen.

”Våra bud gör ett fantastiskt arbete varje natt för att säkerställa att paket levereras till hela Sverige. Vi vill därför tydliggöra att de avvikelser som rapporterats i Mora rör två separata incidenter och inte speglar den insats och professionalism som majoriteten av våra bud står för”, avslutar Early Bird sitt mail till Siljan News.

Läs även: