Siljan News logo
Annons
Patrik Forsgren är verkstadschef på Bilkompaniet i Mora. Foto: Christoffer Landgren.

Bilägare väntar med däckbyte – precis innan halkan: ”Nerringda”

Slutet på oktober och början på november är däckbytartider. Det märks tydligt hos flera däckbytarfirmor, inte minst på Bilkompaniet. Verkstadschef Patrik Forsgren tycker det är besynnerligt att fler inte bokat tid tidigare – för att undvika att vara ute i sista stund innan det hala väglaget.

— Många vill fortfarande byta precis innan den första riktiga halkan eller snön kommer, säger han.

Somliga kör ännu med sommardäck på. Säg, vad beror det på – när vintern generellt sett kommer tidigt till Dalarna?

Mot slutet av oktober sjunker graderna hastigt. Är utomhustemperaturen 4 grader eller lägre anses ytskiktet på vägen vara så pass nedkylt att det riskerar bli halt.

Somliga har det i åtanke och är ute i god tid när det gäller däckbyte. Andra väntar till sista stund.

— Man har upplevt lite både och. Många vill fortfarande byta precis innan den första riktiga halkan eller snön kommer. Då vill man ha det direkt, säger Bilkompaniets verkstadschef Patrik Forsgren.

Annons
Oftast går det bara på några minuter att få däcken bytta på en däckbytarfirma. Men många väljer att byta till ”sista stund”. Foto: Christoffer Landgren.

Vissa bilfirmor erbjuder en bokad tid i början av oktober om fordonsägaren också har skaffat annan service, som däckhotell. Det hjälper inte alltid.

— När vissa inser att halkan kommer först den 27:e oktober väljer man i stället att flytta sin tid till senare.

Att fordonsägare inte förstår bättre än att byta så tidigt som möjligt, tycker Patrik Forsgren är lite märkligt.

— Jag tycker alla borde förstå att det kommer en vinter, i varje fall om man bor i Ovansiljan. Den kommer varje år. Ändå väljer man att vänta och vi blir nästan alltid nerringda just dessa veckor – i månadsskiftet.

Så såg det inte ut förr. Men tiderna har av någon anledning förändrats.

— Tidigare, för 10 till 15 år sedan, skulle många byta däck före älgjakten. Då kunde man säkert ta sig hem från skogen. Den tanken har man förskjutit nu.

Arbetet blir snarare komprimerat till ett fåtal veckor. Då krävs en strategi, i varje fall på Bilkompaniet, för att orka med.

— När det brinner på ligger vi på ett 40-tal bilar per dag – fördelat på gubbarna här. Man måste vara lite rädd om deras ryggar också. Alltså har vi uppdelade perioder: Några jobbar mellan 7 och 9, nästa 9.30 till 12.

En del väljer ändå att byta sina däck på egen hand, utan behov av däckbytarfirmor, för att spara tid och pengar. Samtidigt förstår Patrik Forsgren varför många väljer ett ännu smidigare alternativ.

— Hjulen har blivit så tunga nuförtiden, så jag förstår att man betalar för att få det gjort. Sedan vill kunderna få dem tvättade och förvarade. De blir fler och fler, just för att de är så jobbiga att hantera.

Annons
Halt väglag kan vara förrädiskt och har orsakat otaliga olyckor. Att byta till rätt däck i god tid kan hjälpa. Arkivfoto: Nisse Schmidt.

Idag är dubbdäck vanligare än friktionsdäck. Verkstadschefen säger att de oftast byter till sådana.

— Dem och dieselbilar får vi in mest av.

En annan anledning till att folk väntar med att byta däck, kan vara att dubbarna sliter på vägarna. Finns det inget behov av att använda dessa så är det värt att vänta.

— Så länge det är varmt nog fortsätter man köra med sommardäck. Men har man friktion spelar det ingen roll.

Denna korta period innan vintern är med andra ord intensiv, som möjligtvis bara kan trumfas av veckorna när sommardäcken ska på.

— Vårperioden brukar vara ännu värre. Då är folk verkligen ute i sista stund. När fåglarna börjar kvittra så ska ”alla” byta, säger Patrik Forsgren.