
”Sverige fortsätter att vara en global pionjär inom elektrifiering och hållbara lösningar”
Taiga Motors Corporation, en ledande tillverkare av elektriska terrängfordon, lanserar nu sina snöskotrar i Europa. Detta sker i Sälen i ett samarbete med SkiStar, den ledande aktören inom alpin fjällturism i Skandinavien, skriver SkiStar i ett pressmeddelande.
— Sverige fortsätter att vara en global pionjär inom elektrifiering och hållbara lösningar. Det var ett naturligt beslut för oss att debutera vår snöskoter Nomad i Europa tillsammans med SkiStar i Sälen. Vi är glada över att SkiStar-teamet kommer att använda dessa två revolutionerande maskiner. Vi ser fram emot att kunna tillhandahålla en elsnöskoter som inte kompromissar med prestanda, samtidigt som man tar hänsyn till miljön och minskad klimatpåverkan, säger Taigas vd Sam Bruneau.
För SkiStar är samarbetet ett viktigt nästa steg i företagets hållbarhetsarbete, med målet att ha nettonoll i klimatavtryck från den operativa driften senast 2030. Genom att gå över till skotrar som enbart drivs av el och andra förnybara alternativ kommer utsläppen att minska med 230 ton CO2 under en vintersäsong, vilket motsvarar 11 procent av SkiStars totala direkta utsläpp från hela verksamheten. Detta blir därmed den största utsläppsminskningen bolaget gör efter att samtliga pistmaskiner i Sverige och Norge gått över till förnybar diesel, HVO.
— Att värna om den unika fjällmiljön som SkiStar verkar i är grundläggande för en hållbar utveckling av vår verksamhet. Vi såg tidigt att Taiga kommit långt inom segmentet terrängfordon och det känns bra att de nu kan introducera sina elsnöskotrar hos oss på SkiStar. Låga utsläpp, bra prestanda och en enorm minskning av snöskotrarnas miljö- och klimatpåverkan har gjort att vi valt Taigas eldrivna snöskotrar för användning av bland andra vår skidpatrull och för andra verksamheter, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.
Redan för två år sedan fick SkiStar chansen att testa två av de första eldrivna prototyperna av snöskotrar.
— Sedan har det tagit lite tid, men nu har vi de två första serietillverkade skotrarna på plats och vi har haft dem i drift i en vecka, berättar Per Granås som är driftchef på SkiStar i Sälen.

— Så här långt måste jag säga att de gör vad de ska och det är imponerande hur mycket de orkar och då inte minst att dra.
SkiStar har idag omkring 160 skotrar i sin flotta.
— Vi kan säkert komma att byta ut två tredjedelar av dem till elskotrar, tror Per.
Samtidigt finns det skotrar som det kommer att ställas andra krav på och där eldrift ännu inte är ett alternativ.
— Vi har skotrar som måste kunna gå ut på långa fjällräddningsuppdrag och under snöläggningsperioden handlar det om intensiv körning, men jag är ändå väldigt imponerad av de här nya skotrarna, säger Per Granås.
Även Svansele Vildmarkscenter har varit snabba med att beställa ett stort antal elektriska snöskotrar från Taiga.
I Finland byggs det nu också elektriska snöskotrar. Företaget Aurora Powertrains har en prototyp byggd på ett chassi från finska Lynx som provkörts under tre år i Storklintens alpina anläggning.
Den ska nu byggas med ett eget chassi och i höstas uppgav företaget att deras elskoter skulle vara klar att visas upp under våren.
Men i SkiStars backar finns nu redan två Taiga i drift.