Siljan News logo
Annons
 Mo Per Persson, Martin Oskarsson, Christer Gunnarsson och Lars-Axel Magnusson är några av dem som har tagit upp kampen för att rädda hängbron söder om Lima. Foto Nisse Schmidt

Limas vackra hängbro riskerar att rasa – ingen ansvarig

1921 ersatte en nybyggd hängbro den gamla färjan som tidigare var förbindelsen mellan byarna Heden och Ytternäs på var sin sida av Västerdalälven, söder om Lima. Nu riskerar hängbron, som är avstängd, att rasa om det kommer mer snö och inget snabbt görs åt det.

Annons

Rejäla, men också vackra hängbroar var en bra lösning för hundra år sedan. Bara i Malung-Sälen finns flera hängbroar vars överlevnad är hotad.

Hängbron i Sörsjön är en av hängbroarna som inte längre kan användas för fordonstrafik. Den bron ägs och sköts av Transtrands Besparingsskog.

Annons
Hängbron mellan Heden och Ytternäs som riskerar att rasa och ingen som vet vem som äger den. Foto Nisse Schmidt

Bron mellan Ytternäs och Heden har skötts av Lima Besparingsskog och de har även spärrat av bron. Men enligt besparingen är det inte deras bro utan kommunens bro.

— Vi vet inte om vi äger bron, säger kommunalrådet Hans Unander.

— Vi håller på och utreder ägandet, vi kan inte självklart se vem som äger bron.

Vid kommunsammanslagningen, när Lima kommun gick upp i Malung-Sälens kommun så följde hängbron med, åtminstone är det den uppfattning som råder i Heden.

— Vi kan inte finna den på någon förteckning över de tillgångar som följde med vid kommunsammanslagning, säger Hans Unander.

Hängbron var länge öppen för fordon som vägde max 3,5 ton, men viktgränsen sänktes till 1,5 ton. Därefter sattes det stopp för biltrafik. För två år sedan stängdes sedan bron helt. Det efter att den dömts ut i samband  med en inspektion.

Hedenbor vid hängbron som riskerar att rasa. Fr.v:  Mo Per Persson, Martin Oskarsson, Christer Gunnarsson och Lars-Axel Magnusson. Foto Nisse Schmidt

— Nu är det bråttom, säger Christer Gunnarsson, som är av dem som bildat gruppen ”Bevara hängbron”.

—Initiativtagare till gruppen är Kristoffer Holmberg 42 år. Övriga är ytterligare en 80-talist, två 70-talister, en 60-talist och tre 40-talister, vi är bara tre pensionärer och ser det som  väldigt positivt att ”brogruppen” är så pass ung, berättar Mo Per Persson som tillsammans med Martin Oskarsson, Christer Gunnarsson och Lars-Axel Magnusson möter upp Siljan News vid den avstängda bron.

Kvartetten tittar bekymrat på snön som ligger orörd på den avstängda bron. Martin mäter snödjupet till 45 centimeter. Det handlar om uppskattningsvis tio ton snö på bron tror  Martin. Det på en bro som inte längre kan bära en cyklist, än mindre en bil.

— Kommer det ett rejält snöfall nu ska bron mycket väl rasa, frågan är då  om kommunen som är ansvarig är medveten om det, säger Mo Per.

Annons
45 cm packad snö konstaterar. Martin Oskarsson. Foto Nisse Schmidt

De fyra och bygruppen anser alla att det är kommunens bro. Den byggdes ju av Lima kommun.

— Vid kommunsammanslagningen fick kommunen all skog som Lima ägde, men de fick också bron, konstaterar Mo Per.

Att den sedan inte fanns med på dokumenten över vad som ägdes kan vara möjligt, men bron fanns då och användes då för fordonstrafik.

— Kanske kan Trafikverket ha en del i bron, funderar kvartetten.

När den nya vägsträckningen på östra sidan stod klar byggdes en ny busshållplats och det för att hedenborna ska kunna ta bussen till Malung. Nu går det inte att gå eller cykla över bron för de som ska till gymnasiet i Malung.

— Det viktigaste nu är att bron plogas på ett sätt så den inte riskerar att snedbelastas. Det måste ske omgående, betonar Christer.

När bron väl är plogad så förväntar sig brogruppen att det snabbt kommer fram ett ägaransvar.

— Skulle bron rasa så kan det medföra en allvarlig skada om någon är under den, skoteråkare åker ofta på älven under bron, konstaterar Christer, något som tydliga spår vittnar om.

— Vi behöver en ägare som vi kan prata med och vi menar att det är kommunen. Vi har haft namnlistor som 500 personer skrivit på, så det finns ett stort intresse natt bevara bron, betonar Christer.

Hedens bysamfällighet har redan lovat minst 10 000 kronor till en renovering.

— Kostnaden var beräknad till 34 miljoner kronor före pandemin och det som behöver åtgärdas är de bärande vajrarna samt att en del Ava trävirket måste bytas.

Den renoveringen måste bli av, hoppas ”Rädda Hängbron”, men först måste bron skottas och sedan få en ägare som kan söka eventuella bidrag. Kanske få den vackra bron K-märkt.

— Det här är landmärket för Lima. Turisterna på nya vägsträckningen har bron mitt i blickfånget når de kommer genom den svaga böjen på andra sidan älven, säger Mo Per.

— Nu har vi då väckt frågan och visat att vi som bor här vill att bron ska vara kvar, säger Christer Gunnarsson och får medhåll av de övriga i brogruppen.

Bron är numera helt avstängd. Foto Nisse Schmidt