Siljan News logo
Annons
Foto: John Leander

Statens service återvänder till Ludvika

Statens servicecenter återupptar nu sin närvaro i Ludvika efter att verksamheten drogs ned 2024.

Från februari kommer myndigheten finnas på plats i Samarkandområdet varannan måndag – en lösning som vuxit fram efter ett års förhandlingar och gemensamt utvecklingsarbete mellan Ludvika kommun och Statens servicecenter.

Kommunstyrelsens ordförande Leif Pettersson (S) säger att beskedet är mycket efterlängtat.

— Vi har arbetat intensivt tillsammans för att hitta en lösning. Det här är en oerhört viktig service för Ludvikaborna, och det känns väldigt bra att den nu kommer tillbaka, säger han.

Annons
Fredrika Henriksson, chef på Statens servicecenter, Ludvikas kommunalråd Leif Pettersson (S) och kommunchefen Maria Skoglund är överens om att det är på tiden att statlig service kommer tillbaka till Ludvika. Foto: John Leander

Fredrika Henriksson, regionchef på Statens servicecenter, berättar om den modell myndigheten nu vill pröva: enklare, mer kostnadseffektiva etableringar med mobila team och begränsade men regelbundna öppettider.

Statens servicecenter planerar att vara på plats varannan vecka till en början, med möjlighet att utöka när man sett hur behovet ser ut.

— Vi börjar försiktigt, testar, utvärderar och utvecklar. Målet är att hitta rätt nivå tillsammans med kommunen, säger Fredrika Henriksson.

Servicecenter kommer ge stöd i kontakter med bland annat Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Man handlägger inte ärenden på plats, men hjälper till med blanketter, digital vägledning och att förbereda medborgare inför möten med myndigheter.

Ludvikas kommunchef Maria Skoglund betonar hur saknaden av en fysisk statlig servicepunkt har märkts i vardagen.

— Många kommer in i stadshuset i dag och frågar om saker som egentligen hör till staten. Att vi nu får tillbaka den här servicen betyder mycket, inte bara för Ludvika utan för hela området, säger hon.

Annons
Huset där Samarkand håller till blir plats för det nya statliga servicecentret i Ludvika. Foto: John Leander

En del av satsningen handlar också om att möta kommunens tillväxt. Både kommunen och Statens servicecenter ser att fler nyinflyttade – inte minst internationella arbetstagare – behöver stöd i sina myndighetskontakter.

Det finns även planer på samarbete med Hitachi Energy, där Statens servicecenter kan medverka när företagets nya medarbetare introduceras.

Leif Pettersson pekar på att kommunen länge drivit frågan.

— Vi har tryckt på varje gång vi haft möjlighet. Ludvika ska ha statlig närvaro. Nu har vi nått dit, och jag är väldigt glad att vi hittat en lösning som både vi och staten tror på, säger han.

Statens servicecenter räknar med att öppna i början av februari. Det exakta upplägget finjusteras just nu, men både kommunen och myndigheten framhåller att arbetet ses som en startpunkt för ett långsiktigt samarbete.